Fragtmænd: Trængsel er dyr for os alle

Både fragtfirmaer og andre virksomheder langs motorvej E45 er trætte af lange køer

03:35

1 af 2

Udsigten til, at skulle tilbringe endnu flere timer i en motorvejskø de næste par år, er langt fra noget, der behager erhvervslivet i Østjylland.

Ventetid er nemlig lig med spildt arbejde og dermed dyre penge for virksomhederne.

Det kan direktør for Danske Fragtmænd Peter Sørensen tale med om.

Han ærgrer sig derfor over udmeldingen fra Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, som ikke tror på, at der vil falde nogen afgørelse omkring en udvidelse af E45 det næste års tid eller to.

Ifølge Peter Sørensens beregninger bruger en gennemsnitlig chauffør omkring 10-20 minutter om dagen på at holde i kø.

Hvis man ganger det tal op i forhold til det samlede antal chauffører hos Danske Fragtmænd, bliver det til mellem 200 og 400 minutters daglig trængsel.

- På et helt år giver det faktisk et sted mellem 25 og 50 millioner kroner, som det koster vores virksomhed, siger Peter Sørensen til TV 2 | ØSTJYLLAND.

Lang transporttid

De ekstra omkostninger hos fragtmændene betyder dyrere priser for kunderne - deriblandt Ventilfabrikken AVK International i Galten.

AVK International beskæftiger omkring 600 medarbejdere, som hver dag må beregne længere transporttid på arbejde.

I forhold til virksomhedens økonomi kan de dårlige forhold på motorvej E45 også mærkes. En stor del af AVKs produkter bliver eksporteret og skal ad den østjyske motorvej og videre ud i Europa.

Direktør Morten Sæderup Nielsen har en opfordring til politikerne:

- De skal tage og få fingeren ud og få gjort noget ved de flaskehalsproblemer, der er, siger han.

Du kan høre mere om virksomhedernes oplevelser med trængselsproblemer i tv-indslaget øverst i artiklen.

Pause for motorvejsplaner: Vi kan snakke E45 om et par år