Forsker: Kæmp for kunderne
Fremtidsforsker Marianne Levinsen vurderer, at lokalsamfund kan beholde deres butikker og kunder, hvis de kæmper for det
Flere byer og lokalsamfund kæmper en kamp for at holde gang i bylivet og for at undgå butiksdød.
I Odder gik man torsdag til kamp mod butiksdøden og den stigende internethandel, som blev skudt i gang med et show efterfulgt af muligheden for aften-shopping i gågaden.
Og det er initiativer som det, der skal til for at holde på kunderne:
Se også: Odder kæmper for butikkerne
- Det er en rigtig god idé. Man skal bare huske ikke kun at gøre det én gang, men måske flere gange om året, siger fremtidsforsker Marianne Levinsen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Men det er ikke kun butikkerne, der skal yde deres for at holde på kunderne. Kunderne skal også gøre noget, hvis de vil beholde butikkerne:
- Hvis man gerne vil have en levende detailhandel og by, så er det vigtigt, at man som borger også selv handler og deltager i det og lægger sine penge i byen, siger Marianne Levinsen.
Detailhandlen får ellers kamp til stregen af den stigende internethandel:
- Nogle prognoser siger, at 50 procent af vores forbrug vil ligge på nettet i 2020, lyder det fra fremtidsforskeren.
Alligevel spår hun, at der vil blive ved med at være fysiske butikker:
- Dagligvarer, blomster, caféer og den slags ved stadig være der, og så skal man sørge for at finde noget nyt at putte ind i bymidten. Det kan være foreninger, tandlæger og andre ting.
I videoen øverst på siden kan du høre, hvad Marianne Levinsen lægger vægt på, at man som lokalsamfund skal gøre for at holde på kunderne og butikkerne.