Motorvej E45 udvides fra to til tre spor mellem Aarhus S og Skanderborg S.
Udvidelsen er en del af den finanslovaftale, som regeringen fredag eftermiddag har indgået med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Der er afsat 500 millioner kroner til byggeriet.
Forventningen er, at udvidelsen kan gennemføres i løbet af tre-fire år.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) glæder sig over udsigten til mere østjysk asfalt.
- Det er fantastisk, at vi med finanslovaftalen nu følger op på vores regeringsgrundlag og afsætter midler til udvidelsen af E45. Det gør vi for at hjælpe erhvervslivet og de mange pendlere, som hver dag spilder tid med at sidde i kø i trafikken mellem Aarhus S og Skanderborg S, siger han i en pressemeddelelse.
Hans Christian Schmidt peger på, at det er oplagt at udvide E45 på strækningen mellem Aarhus S og Skanderborg S, da der her særligt i myldretiden er markante problemer med fremkommeligheden, og da udvidelsen kan laves i midterrabatten, som på nuværende tidspunkt er 12 meter bred på hele den omfattede strækning.
I årevis har en udvidelse af E45 været en brandvarm kartoffel i den politiske debat.
I den seneste valgkamp stod politikere fra de forskellige partier i kø for at tale om behovet for en udvidelse af motorvejen fra Randers til Vejle. Samme toner lød fra erhvervslivet og en række østjyske borgmestre.
Venstre-regeringen har i sit regeringsgrundlag skrevet, at der skulle ses på trængslen på E45. Da der sidste efterår blev indgået finanslov, var der slet ingen penge til en udvidelse. Denne gang har politikerne fundet penge - dog ikke til hele strækningen fra Vejle til Randers, men fra Aarhus til Skanderborg.
Hovedpunkter i aftalen: