Et lille smil giver glade buspassagerer
Det viser Midttrafiks seneste tilfredshedsundersøgelse blandt passagerne
Man siger, at den korteste afstand mellem mennesker er et smil.
Det ordsprog er tilsyneladende også gældende, når det kommer til passagerer og buschauffører.
En ny brugerundersøgelse fra Midttrafik, som er lavet i samarbejde med Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænkt, viser, at 82 procent af passagerne mener, at det bedste en buschauffør kan gøre er at smile.
Midttrafik beder passagerer om tommel-op eller ned
Det samme mente flere passagerer, som TV 2 | ØSTJYLLANDs reporter mødte denne fredag i linje 918X mod Randers:
- Man føler sig velkommen. Det er en god måde at starte turen på, siger Nikolaj Thorsen fra Randers.
Også bussens chauffør Rainer Ladevig er ikke i tvivl om, hvor meget et lille smil kan betyde for oplevelsen:
- Det synes jeg, de har ret i. Jeg får også nogle (smil, red) retur. Når jeg behandler mine passagerer ordentligt, så bliver jeg også behandlet ordentligt, siger Rainer Ladevig.
Det er irriterende
Brugerundersøgelsen blandt Midttrafiks kunder blev foretaget i september i år gennem uddeling og besvarelse af spørgeskemaer.
Nogle af de ting, som passagerne er mindst glade for, er, når folk snakker for højt i telefon eller med deres sidemand eller hører for højt musik.
Et andet irritationsmoment er ifølge undersøgelsen, når en passagerer breder sig over to siddepladser ved eksempelvis at stille sin taske på sædet.
Derudover svarede 39 procent, at de havde oplevet, at der er blevet talt grimt til chaufføren, mens 37 procent havde oplevet det modsatte - nemlig at chaufføren talte grimt til passagerne.
Du kan komme på en tur med bus nummer 918X i tv-indslaget øverst i artiklen og høre om passagernes oplevelser.