Butikker bør hyre psykologer
De største supermarkeder bør ansætte psykologer til at udvælge de varer, der skal på hylderne, mener Århus-professor.
Det er 14-16 personer, der bestemmer hovedparten af de varer, der kan ligge i din indkøbskurv. Men da de tænker ens, så er vareudvalget i de store supermar- keder også ens, siger professor Hans Skytte fra Handelshøjskolen i Århus.
Det er firmaerne Dansk Supermarked, Coop og Supergros, der køber ind til de store supermarkeder, hvor danskerne køber 85 procent af deres fødevarer. Men da de 14-16 indkøbschefer hovedsageligt består af økonomer og slagtere, så ser de forbrugerne på en bestemt måde mener professoren.
- De bruger de samme begreber til at forstå markedet med, og så når de frem til samme sortiment. Jeg kunne forestille mig, det ville være bedre, hvis de også ansatte psykologer, sociologer og antropologer. Så ville de få nogle nye begreber ind, siger Hans Skytte. /ritzau/