Der blev fra 1995 til 2003 holdt ubegribelig mange møder i kommuner, amtet og staten om lufthavnsplanerne. Det selvbestaltede Midtjyske Lufthavnsråd bestående af erhvervsfolk med Grundfos-chefen Niels Due Jensen i spidsen brugte fra 1998 og frem millioner af kroner på undersøgelser og på at bearbejde politikerne.
I 2003 kulminerede debatten. En afstemning i Aarhus Byråd om, hvorvidt lufthavnen kunne ligge i Thomasminde, endte 16-15. Socialdemokraten Hans Halvorsen stemte meget overraskende nej. Han havde ellers i årevis været med i Lufthavnsrådet og arbejdet for en flytning. Med den afstemning faldt drømmen meget tungt til jorden.
Der er stadig i dag få ihærdige personer, som forsøger at holde liv i lufthavnsdrømmen, men så tæt på som man var i 1971 og senere i 2003, har man ikke været siden.
I 2016 blev der ovennikøbet sat et markant punktum, da EU-kommissionen rejste tvivl om behovet for en ny lufthavn i Jylland. Kommissionen mente, at der er rigelig kapacitet i de eksisterende lufthavne i Jylland.
Det fik Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) og daværende transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) til at lukke mappen med planer om en ny international lufthavn ved Thomasminde eftertrykkeligt i.
”Det glæder mig, at der er skabt afklaring, og at de mange berørte borgere i området nu har vished for, at de ikke bliver berørt af en ny lufthavn. På den baggrund kan vi nu også sætte fuld fokus på Aarhus Lufthavn og arbejdet på at udvikle den,” sagde borgmester Jacob Bundsgaard.
Dermed bristede 70 års lufthavnsdrømme. Aarhus Lufthavn ligger stadig i Tirstrup, og der er stadig lige langt derud for størstedelen af dens passagerer.
Af Søs Kjeldsen, december 2017