Tvungne mundbind kan blive virkelighed i danske lufthavne

Dansk luftfart lægger an til genåbning med nye regler, der skal mindske smittefare. Det kan ende med mundbind.

Foto: Ritzau / Scanpix (genrebillede)

Når rejsende igen kan lette fra danske lufthavne, efter at coronavirusset har lukket grænser og holdt de fleste fly på jorden, vil det ske med nye regler for at mindske smittefare.

Hvordan de skal være, er den danske luftfartsbranche ved at finde frem til på baggrund af nye anbefalinger fra den europæiske luftfartsmyndighed, Easa.

- De regler skal vi nu diskutere sammen med de danske myndigheder. Hvordan passer det ind i den danske sammenhæng, siger Michael Svane, direktør for brancheforeningen Dansk Luftfart under Dansk Industri.

- Det er et vigtigt og nødvendigt skridt, fordi det også handler om, at passagererne skal have tillid til, at de igen kan sætte sig op i en flyvemaskine, siger han.

  Foto: David Leth Williams - Ritzau Scanpix

Mundbind hele turen

Torsdag mødes repræsentanter fra dansk luftfart med transportminister Benny Engelbrecht (S) om, hvad der skal gælde i Danmark.

Easa anbefaler ekstra rengøring, massiv skiltning og information om hygiejne og sikker afstand mellem passagererne i lufthavne og flykabiner.

Men derudover lyder det, at passagerer skal bære mundbind, fra de går ind i lufthavnen, mens de sidder i flyet, og til de forlader lufthavnsterminalen på destinationen.

Og det kan meget vel være noget, der kommer til at gælde for rejsende i danske lufthavne.

 

  Foto: Jens Thaysen - Ritzau Scanpix

Internationale retningslinjer

Benny Engelbrecht siger, at det er en central anbefaling, at passagerne bærer mundbind under hele rejsen:

- Det er ikke helt på linje med Sundhedsstyrelsens anbefalinger om mundbind. Men det vil være helt naturligt, at de danske selskaber følger de fælles retningslinjer, idet luftfart er en grænseoverskridende aktivitet.

Flere lande har indført obligatorisk mundbind i det offentlige rum. Men ifølge den danske Sundhedsstyrelse er det usikkert, om det har en effekt på smittespredningen.

Easa lægger op til, at rejsende, der ikke har mundbind på, bliver bortvist fra lufthavnen eller nægtet adgang til flyet.

Luftfartsselskabet SAS, der onsdag meddelte, at en del af selskabets flyvninger genoptages i juni, har allerede indført krav om mundbind.

Det samme har flere andre selskaber, mens Norwegian har meldt ud, at det afventer Easa's anbefalinger.

FAKTA: Flymyndighed anbefaler corona-pas og slut med shopping

Torsdag mødes repræsentanter fra dansk luftfart med transportministeren om retningslinjer for genåbning.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (Easa) og Det Europæiske Center for Forebyggelse og Kontrol af Sygdomme (ECDC) har udformet et sæt vejledende retningslinjer til luftfarten mod coronasmitte.

Det skal nu tilpasses dansk luftfart.

Her er et udpluk af retningslinjerne:

* Passagerer bør skulle fremvise en attest som bevis på, at de ikke er smittet med coronavirus, før de får udstedt et boardingpas.

* Ansatte i lufthavn eller flyselskab, som har kontakt med passagerer, skal bære mundbind og handsker og eventuelt visir.

* Håndbagage bør begrænses, så boarding af flyet går hurtigere, og bevægelse i kabinen minimeres.

* Kontakt mellem kabinepersonale og passagerer bør begrænses, så der ikke længere sælges toldfri varer på flyet og skæres ned på servering af mad og drikke undervejs.

* Plastikbakker, hvor passagerer i dag lægger deres ejendele, når de skal igennem security, kan udgøre en smitterisiko. Derfor skal de gøres ekstra rene og eventuelt iføres et engangsbetræk.

Kilde: Easa/ECDC, " COVID - 19 Aviation Health Safety Protocol"