Snart kan du igen købe billet hos chaufføren

Fra den 6. august bliver det igen muligt at købe billet hos buschaufføren i Midttrafiks busser.

Det bliver snart igen muligt at købe billet hos chaufføren i busserne. Genrefoto

Da corona-krisen brød ud, var en af konsekvenserne, at det fysiske billetsalg i Midttrafiks busser lukkede den 13. marts. I stedet skulle der købes billet online, men nu er der godt nyt til dem, der ønsker at betale i bussen med kontanter.

Fra den 6. august bliver det nemlig igen muligt at købe billet hos chaufføren, som vil have en række værnemidler til rådighed.

Det er Midttrafiks opfattelse, at langt de fleste chauffører er trygge ved en genåbning af det betjente salg. Vi ønsker dog fortsat at passe godt på chaufførerne.

Claus Wistoft, bestyrelsesformand, Midttrafik 

Midttrafik opfordrer dog stadig kunderne til at holde afstand, benytte håndsprit og undgå direkte ansigtskontakt med chaufføren.

- Det er Midttrafiks opfattelse, at langt de fleste chauffører er trygge ved en genåbning af det betjente salg. Vi ønsker dog fortsat at passe godt på chaufførerne. Derfor tilbyder vi alle busselskaber en startpakke med værnemidler, som de kan bruge i de tilfælde, hvor kunden ønsker at betale med kontanter, siger bestyrelsesformand for Midttrafik, Claus Wistoft, i en pressemeddelelse.

Læs også Nyt busselskab på markedet: Lynbussen vil give danskerne en fast, billig pris

Chaufførerne har igennem hele corona-krisen spillet en væsentlig rolle i at holde samfundet i gang. I takt med at smittetryk og antal smittede er faldet, har transportministeren bedt trafikselskaberne om at gå i dialog med busselskaberne for at sikre trygge forhold for chaufførerne, så det igen bliver muligt at købe en billet i bussen.

Frygter at blive spredere

- Langt de fleste af Midttrafiks kunder benytter sig af Midttrafik app, Midttrafik webshop eller rejsekort, når de skal købe billet. Mange har også skiftet kontantkøb ud med enkeltbilletter i Midttrafik app i coronakrisen. Vi har dog fortsat en lille gruppe af kunder, der foretrækker at betale med kontanter, og det får de mulighed for fra 6. august, siger Claus Wistoft.

Tidligere har flere buschauffører dog ytret utryghed over, at passagerer igen skulle gå ind ad fordøren. 

Det ville skabe tryghed, hvis man satte en afskærmning op, ligesom man har gjort i supermarkederne.

Jan Laursen, tillidsrepræsentant, Nobina Randers

- Vi er utrygge ved, at vi får kunderne i nærheden af os, sagde tillidsrepræsentant hos Nobina Randers, Jan Laursen, i midten af juni til TV2 ØSTJYLLAND og fortsatte:

- Vi føler ikke helt, at coronaen er væk, og vi lukker jo mange mennesker ind på lidt plads. Vi kan jo være spredere, og kunderne kan være spredere.

02:48

VIDEO: Da passagerer igen måtte komme ind ad fordøren, var flere buschauffører nervøse. Indslaget er fra den 18. juni.

Luk video

For usikkert at købe afskærmning

Jan Laursen undrede sig dengang over, at der ikke er var sat plexiglas op i busserne mellem chaufføren og passagererne for at undgå smitte med covid-19.

- Det ville skabe tryghed, hvis man satte en afskærmning op, ligesom man har gjort i supermarkederne, sagde han.

Læs også Par ramt af nye bustider – føler sig tvunget til at flytte fra landsby

Midttrafik har imidlertid undersøgt muligheden for en fysisk afskærmning af chaufførens plads, fx i form af plexiglas, som der er opsat i butikker.

- Det har vist sig meget vanskeligt at få godkendt i synshaller. Dertil kommer, at en godkendelse fra synshallen ikke er en garanti for, at politiet efterfølgende vil godkende, at løsningen overholder færdselsloven. Usikkerhedsmomentet er for stort til, at vi kan investere i afskærmning til cirka 900 busser, lyder det fra selskabet.