Skoleeleverne er tilbage i hjemmeskolen: Sådan hjælper du børnene og dig selv

Igen står hverdagen på hjemmeskoling for rigtig mange børn - blandt andet for 8-årige Ebba Sannem fra Rønde. Vi har spurgt en ekspert, hvordan man klarer hjemmeskolingen bedst muligt.

Mandag startede hverdagen for de fleste igen oven på juleferien. For skolebørnene kommer den dog til at foregå anderledes end normalt. Den skal nemlig foregå hjemmefra. 

For imens børnene har holdt ferie, har regeringen udvidet coronarestriktionerne og det betyder hjemmeundervisning fra mandag. 

Familien Sannem fra Rønde har tre børn. Den yngste må gerne komme i børnehave, mens de to ældste på henholdsvis 8 og 10 år skal undervises hjemmefra. 

- Det er jo en situation, som vi har prøvet før tilbage i marts måned og et par måneder frem, så vi håber jo bare, at det bliver mindst lige så spændende og udfordrende som dengang. Og så må vi øve os på at blive endnu bedre til det den her gang, siger Danny Sannem, der er far til børnene, til TV2 ØSTJYLLAND. 

Vigtigt med struktur 

For familien kan det godt være lidt af en logistisk udfordring. Derfor handler det for dem om at have struktur over dagene. 

- Fra skolen har vi fået et skoleskema, hvor der står, hvad Ebba skal lave i løbet af den første uge og så har vi ført det over på vores eget skema, hvor vi skriver ned, hvad vi skal i de forskellige tidsrum, så Ebba har mulighed for at vide, hvad det er, hun skal, og jeg har mulighed for også at arbejde lidt, for det skal jeg jo også passe, siger Solveig Sannem, der er mor til børnene. 

Familien håber dog, at 8-årige Ebba og hendes storesøster kan komme tilbage til skolen den 17. januar, hvor restriktionerne indtil videre gælder til. Forældrene kan nemlig ikke tilbyde dem det samme fællesskab, som de får i skolen. 

- Skolen giver dem jo et fællesskab og noget socialt med andre børn, og det får de ikke på samme måde herhjemme, så det vil have nogle konsekvenser, hvis det skal fortsætte, siger Solveig Sannem. 

Her ses familien Sannem fra Rønde. Ebbas 10-årige storesøster er ikke på billedet. Det er Ebba og hende, som skal undervises hjemme.
Her ses familien Sannem fra Rønde. Ebbas 10-årige storesøster er ikke på billedet. Det er Ebba og hende, som skal undervises hjemme.

Fire råd til hjemmeskolingen 

Familien Sannem er langt fra den eneste familie, hvis hverdag nu igen står på hjemmeskoling, hvilket for mange kan være en udfordring. 

Vi har spurgt Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved Forskningscenter for pædagogik og dannelse på VIA University College i Aarhus, hvordan man bedst håndterer situationen og hjælper børnene og sig selv i en tid som denne. 

Anders Rasch-Christensen.
Anders Rasch-Christensen.

- Der er desværre ikke en kogebogsopskrift, men der er nogle fif, som kan være gode at have bag øret, siger Andreas Rasch-Christensen. 

Han kommer her med fire overordnede råd til hjemmeskolingen: 

1. Overtag ikke lærerrollen, men understøt børnene 

Forældrene må gerne være engagerede i hjemmeskolingen, men de skal ikke overtage lærerens rolle fuldstændig. 

- Det er bedst, at det er lærerne, der er lærere og forældrene, der er forældre, da det kan forvirre børnene, hvis der er flere forskellige retningslinjer i forhold til, hvordan de skal gøre tingene, siger Anders Rasch-Christensen. 

For mange forældre kan det også betyde, at de har bedre mulighed for at passe deres arbejde hjemmefra, imens barnet undervises. Til gengæld er det fint, at man som forældre understøtter børnene, så de bliver i processen.

- Man kan hjælpe dem med at komme op, give dem noget at spise og inspirere dem til at lave det, som lærerne gerne vil have dem til, siger Anders Rasch-Christensen. 

2. Ros børnene 

Mange forældre fokuserer på resultatet, når børnene undervises. I en situation som denne er det vigtigere at fokusere på processen, fortæller Anders Rasch-Christensen.

- I en situation som denne er ros og anerkendelse vigtigt, for at børnene bevarer motivationen. Hvad de kommer ud med i sidste ende, er mindre vigtigt. Derfor er det en god ide at anerkende dem for, at de gør det så godt som muligt, siger han.

3. Involver børnene i de praktiske ting derhjemme 

Skoledagen er ofte kortere, når det foregår virtuelt, men det er stadig vigtigt at aktivere børnene. 

- Man kan involvere børnene i nogle af de ting, man laver derhjemme for at få familien til at hænge sammen. Det kan eksempelvis være madlavning, at hænge tøj op eller motivere dem til at løbe en tur. Det skaber variation for børnene og jeg tror også, at mange børn vil synes, det er sjovt, fortæller Anders Rasch-Christensen.

4. Lav legeaftaler med den tætteste omgangskreds udenfor 

Anders Rasch-Christensen mener ikke, at der er noget, der direkte kan erstattet det sociale, som børnene normalt får i skolen sammen med deres kammerater. Det er dog en fordel, at børnene i dag er gode til at være i virtuel kontakt.

- FaceTime er ikke det samme som at mødes, men det kan gøre noget for at minimere den værste slagside. En anden mulighed er at lave legeaftaler de steder, hvor det er muligt at de kan foregå udendørs med den nærmeste lille omgangskreds, siger Anders Rasch-Christensen. 







vold Horsens Nørretorv

Ung mand klinisk død efter tæsk: Nu er den fjerde mistænkte anholdt

Preben Bosse samler på livgardereffekter

play VIDEO: Prebens garage har et royalt præg: - Jeg har fået det ind med modermælken

Kattegatbro illustration

Lokal politiker: Konsekvenserne af en Kattegatbro skal undersøges nærmere

Bøgen er sprunget ud, men varmen lader vente på sig.

Foråret lader venter på sig: Det kølige vejr fortsætter

Jacob Thage Museum Jorn

Museer presset af coronapas: Publikum udebliver

BTK Viby

Højgravid vinder DM i bordtennis

Dagens mest læste