Rift om græskar i supermarkeder, men der er håb
Hvis du stadig ikke har fået et græskar til hoveddøren, så er der håb, forsikrer Coop og Salling.
Udsolgt.
Det ord møder flere forbrugere, når de sætter kursen mod deres nærmeste supermarked for at købe et græskar til halloween, og det er faktisk ikke så underligt.
I år er der nemlig rigtig godt salg i halloweengræskar i Danmark, og danskerne har endda købt deres græskar endnu tidligere i år, end de plejer.
Faktisk går salget så godt, at nogle græskarsøgende danskere kan risikere at løbe ind i tomme hylder i deres lokale supermarked, og hos Coop har de solgt 40.000 flere græskar i år sammenlignet med sidste år.
Men frygt ej, det er stadig muligt at få et græskar til hoveddøren og opgangen inden halloween i morgen torsdag, lyder meldingen.
Halloween er en højtid, der kun er blevet større de seneste år, hvilket kan mærkes hos både Coop, Salling Group og Dagrofa.
Der er ikke udsolgt
Der er stadig god mulighed for at få fingrene i et græskar inden halloween, fortæller Jacob Lassen, der er kommunikationsrådgiver hos Coop.
- Der er græskar derude, men det er klart, at der er nogle steder, hvor man kan risikere at gå forgæves, lyder det fra Jacob Lassen, dagen inden der skal råbes "slik eller ballade".
Hos Coop har de oplevet en stigning i salget af halloweengræskar på 13 procent sammenlignet med sidste år, og alene i efterårsferien solgte de 10.000 flere halloweengræskar, end de gjorde i samme uge året før.
- Danskerne er vilde med halloween, og alene i denne uge har vi – indtil videre – solgt 8700 græskar, så det er en god idé at købe det hurtigst muligt, siger Jacob Lassen.
Hos Salling Group, der blandt andet ejer Bilka, Føtex og Netto, oplever de også stor efterspørgsel på det karakteristiske orange græskar med grøn top.
Efterspørgslen på halloweengræskar var størst i uge 42 og 43, men der er stadig græskar på hylderne hos Salling Group.
- Der er stadig en del butikker, som har græskar tilbage og de har reduceret prisen, siger Christoffer Green Sørensen, der er pressekonsulent hos Salling Group.
Hos Dagrofa, der blandt andet ejer Meny, genkender de oplevelsen fra Coop og Salling og har selv oplevet en stigning på 30 procent i salget af græskar sammenlignet med sidste år.
- Det er vi rigtig glade for, og det er jo kunderne, som driver interessen, og interessen for halloween er generelt stor, lyder det fra Esben Meier, der er indkøbschef for frugt og grønt ved Dagrofa.
Rådne frø
Hos græskarproducenterne har de også kunnet mærke efterspørgslen på halloweengræskar, der nåede sit højeste i uge 42.
- Der kunne vi godt mærke, at butikkerne ville have græskarrene ind ad døren og på hylderne, siger Christian Olesen, der ejer Thorsbjerggaard, der blandt andet producerer halloweengræskar.
Thorsbjerggaards produktion af halloweengræskar er gået efter planen, men de hører fra nogle kollegaer i branchen, at de har ligget under deres forventede produktion.
- Markedet kan tage imod flere græskar, end hvad det ellers har kunnet. Halloween fylder meget, og det kan vi også godt mærke som producent, siger ejer Christian Olesen.
Hos græskarproducent Vesemosegaard i Glamsbjerg på Fyn har de produceret lidt færre halloweengræskar i år, end de plejer, grundet en ringe fremspiring i foråret, fortæller ejer Niels Mikkelsen.
- Det varme forår og den kolde sommer gjorde, at nogle af vores frø rådnede, hvilket betød færre planter, siger Niels Mikkelsen.
Men det til trods har Vesemosegaard sagtens kunnet følge med efterspørgslen fra deres supermarkedskunder.
- Færre planter betyder mere plads, så de græskar vi har dyrket i år har været større, og dem har vi solgt mange af, siger Niels Mikkelsen.