'Niklas' køber stoffer på Snapchat: - En halv time så har jeg det i hånden

24-årige Niklas fra Aarhus bruger Snapchat til at skaffe stoffer, fordi han synes, det er mere sikkert. En nu tidligere misbruger er bekymret over udviklingen.

- Det er bare ufattelig nemt.

Så kort og præcist kan det siges. Ordene stammer fra en 24-årig mand fra Aarhus, som vi kalder 'Niklas'.

Han ønsker at være anonym, men vil gerne fortælle, hvordan han bruger det sociale medie Snapchat til at skaffe stoffer.

- Jeg får en snap fra en kammerat, og så prøver jeg for at se, om der er held i den. Så går der som reel ikke mere en halv time, så har jeg det i hånden, siger 'Niklas' til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: I en dokumentar viser TV2 ØSTJYLLAND, hvor nemt det er at skaffe stoffer via Snapchat.

Undgår stort digitalt fodspor

Han er helt bevidst om, hvorfor han bruger netop Snapchat til køb af stoffer.

- Det er for ikke at lægge et for stort digitalt fodspor, så hvis jeg bliver taget lige efter en handel, så er der ikke nogen beskeder, hvor politiet præcist kan se, hvad vi har skrevet om, forklarer han.

quote Lige i starten var jeg lidt nervøs, men lige siden er det gået væk ved hvert køb, hvor det er gået godt. For der har ikke været noget at frygte.

'Niklas', Aarhus

TV2 ØSTJYLLAND kunne onsdag fortælle, at pushere i stor stil bruger mediet for at nå ud til nye kunder.

- Jeg gjorde det, fordi det var nemt at oprette en bruger. Og jeg følte, det var meget sikkert. Beskederne bliver jo slettet bagefter, fortæller en af dealerne til TV2 ØSTJYLLAND.

Du kan se hele dokumentaren her.

Frygter ikke politiet

Ifølge en anden af de pushere, TV2 ØSTJYLLAND har været kontakt med, kan politiet ikke følge med, da han efter eget udsagn hele tiden er 10 skridt foran.

- Jeg har to venner, som har gjort det her uafbrudt de seneste tre-fire år, og de har aldrig nogensinde haft besøg af politiet, lyder det fra ham.

Heller ikke 'Niklas' er nervøs for ordensmagten. Nervøsiteten aftog i hvert fald hurtigt.

- Lige i starten var jeg lidt nervøs, men lige siden er det gået væk ved hvert køb, hvor det er gået godt. For der har ikke været noget at frygte, siger han.

Levering til hoveddøren

At det er blevet lettere at skaffe stoffer, kan 29-årige 'Emil' fra Silkeborg skrive under på.

I 10 år har han røget hash. I starten var det kun i weekenderne, men det udviklede sig til et decideret misbrug, hvor han røg hver dag.

'Emil' er i dag i behandling og har været stoffri i to måneder.
'Emil' er i dag i behandling og har været stoffri i to måneder.

- Da jeg startede med at ryge, skulle man kende nogen for at skaffe det. Men de sidste fem-seks år er det steget eksplosivt på de sociale medier, fortæller han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Det er bare at tilføje en pusher på Snapchat, og så er der levering til hoveddøren.

Bekymret for den yngre generation

Det bekymrer ham – især på den yngre generations vegne – at det er blevet så nemt at få fat i stoffer.

- For mange år siden, syntes jeg, det var rigtig belejligt, men nu har jeg fået en nevø og har en yngre familie. Så jeg kan godt tænke, der er sindssyg nem adgang, uden omverdenen opdager det, siger 'Emil'.

quote De mere uerfarne føler sig stadig mest trygge ved at handle med en, de kender og ikke en tilfældig pusher fra Snapchat.

Thomas Friis Søgaard, Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet

Gennem de seneste år er der, ganske som 'Emil' oplever, sket en forøgelse i kanaler, hvor fra man kan få stoffer.

Det fortæller Thomas Friis Søgaard, der på Center for Rusmiddelforskning under Aarhus Universitet har forsket i narkomarkeder.

Ikke flere der tager stoffer

- Sociale medier har gjort, at stoffer er blevet nemmere at skaffe, og flere unge får dem tilbudt. Men det betyder ikke, at flere reagerer på tilbuddene, siger Thomas Friis Søgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Han kan derfor berolige de forældre, der er nervøse for, at deres børn tager stoffer, fordi de bruger et medie som Snapchat.

Undersøgelser viser nemlig, at det blot er to procent, der skaffer stoffer via sociale medier, imens størstedelen – 40 procent – fortsat får dem via venner og bekendte.

- De mere uerfarne føler sig stadig mest trygge ved at handle med en, de kender og ikke en tilfældig pusher fra Snapchat, forklarer Thomas Friis Søgaard.

'Niklas' og 'Emil' er opdigtede navne. De har begge af hensyn til deres familier og jobs ønsket at være anonyme. TV2 ØSTJYLLAND kender deres rigtige identitet.

En ny tendens, man ifølge Thomas Friis Søgaard har set på det seneste, er, at pusherne er blevet proaktive og bruger Snapchat som markedsføringsplatform. De udnytter mediets algoritmer til at nå ud til et større antal unge, forklarer han.
En ny tendens, man ifølge Thomas Friis Søgaard har set på det seneste, er, at pusherne er blevet proaktive og bruger Snapchat som markedsføringsplatform. De udnytter mediets algoritmer til at nå ud til et større antal unge, forklarer han.
fartkontrol

Fra i dag: Færdselsindsats mod alle

Sne

Her kan der falde snebyger mandag

Skærmbillede 2021-01-24 kl. 20.49.53

playMaria venter sit første barn - men får ingen fødselsforberedelse

e-boks

playSF vil forbyde beskeder fra det offentlige i ferier og weekend

Collage med antivac

Overlæge svarer på 6 spørgsmål fra corona-skeptikere

Lige nu
Coronatest gennem næsen

liveblog COVID-19 LIVE: Positivprocent fra lyntest er under 1 for 11. dag i træk