Mode- og tekstilvirksomheder er pressede: – Vi kigger ind i et stort sort hul
Mode- og tekstilbranchen er voldsomt presset som følge af COVID-19, viser en analyse. Hos Silkeborg Uldspinderi føler de sig ikke lukningstruede lige nu, men hvis krisen fortsætter, kan det få store konsekvenser.
- Da krisen ramte, var det faktisk fuldt stop. Vi er gået fra at kigge ind i et rigtigt godt år til at kigge ind i et stort sort hul, for vores omsætning er faldet med omkring 85 procent.
Sådan siger Jesper Castillo Olsen, der er ejer af familievirksomheden Silkeborg Uldspinderi, der producerer uldprodukter, til TV2 ØSTJYLLAND.
Mode- og tekstilbranchen er ligesom mange andre hårdt ramt af COVID-19-pandemiens følger, da mange butikker er lukkede.
- Når butikkerne er lukkede, er der ingen, der køber vores produkter ind. Så vi mangler ordrer, siger Jesper Castillo Olsen, ejer af Silkeborg Uldspinderi, til TV2 ØSTJYLLAND.
Mange føler sig truet af lukning
21 procent af mode- og tekstilbranchens virksomheder føler sig lukningstruede ifølge en undersøgelse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.
- Vi føler os ikke lukningstruede her og nu, men hvis der ikke sker et eller andet med det fald i omsætning, vi har, så kan vi ikke blive ved med at betale vores omkostninger. Men det kommer an på, hvor lang tid det varer, siger Jesper Castillo Olsen, til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også:
Hos Silkeborg Uldspinderi har de ikke været nødt til at fyre medarbejdere endnu, hvilket halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen fra Dansk Mode & Textil ellers har.
Men fire ud af seks medarbejdere i Danmark er blevet sendt hjem med lønkompensation, og ifølge ejeren er det kun et spørgsmål om tid, før det bliver aktuelt også at kigge på at afskedige medarbejdere.
Alarmerende tal
Ifølge brancheorganisationen Dansk Mode & Textil står virksomhederne i en alvorlig situation.
- Når mere end en femtedel af branchens virksomheder føler sig truet af lukning, understreger det alvoren af den situation, vi står i. Krisen sætter dybe spor allerede i år, hvor branchen står til at tabe mere end 20 mia. kr. i omsætning, men desværre ser det ud til, at den også får mere langsigtede konsekvenser. Det er dybt bekymrende, siger Thomas Klausen, administrerende direktør i Dansk Mode & Textil.