Kreativiteten blomstrer og hjælper virksomheder gennem krisen

Når krisen melder sin ankomst, gælder det om at tænke kreativt for at komme gennem den med skindet på næsen - og måske tilmed stå stærkere i fremtiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Chatfunktion, app og hjemmebesøg. Virksomheder går nye veje for at komme gennem coronakrisen bedst muligt.

Imens Danmark har været lukket ned af covid-19, har vi set alt fra drive-in-gudstjenester, pop-up-koncerter og sågar barnedåb over nettet.

For i krisetid blomstrer kreativiteten, og erhverv, der normalt lever af, at kunderne kommer til dem, har den seneste tid måtte tænke i nye baner for at holde gang i butikken.

- Jeg tænkte, at det her var noget værre skidt, men at det ikke skulle få lov til at få skovlen under os, siger Henrik Bollerslev, der er bilforhandler ved Lindholm Biler, om den første corona-tid.

Henrik Bollerslev tror, at de nye tiltag som chatfunktion og hjemmebesøg er kommet for at blive - også efter coronatiden.

Nye muligheder digitalt

- Bare gør noget. Hvis ikke det virker, så gør noget andet, siger bilforhandleren, der har været med til at sætte skub i flere nye tiltag under coronakrisen.

Hos Lindholm Biler har de blandt andet startet en chatfunktion på hjemmesiden og lanceret nyt salgskoncept. Derudover laver de nu videopræsentationer af bilerne og kommer også på hjemmebesøg ved potentielle kunder, som ønsker at se nærmere på en bil.

- Du kan sætte dig ned og synes, at det her er træls. Men det bliver det ikke mindre træls af, og det går ikke hurtigere væk af det, siger Henrik Bollerslev.

Afprøv større læber på mobilen

Og det er ikke kun i bilbranchen, at der bliver tænkt ud af boksen.

- I sådan en tid her er man villig til at tage flere chancer, som man måske ikke ville have taget tidligere, hvor det hele gik fint med en jævn vækst, men nu har vi været tvunget til at gøre noget anderledes, siger Maiken Paaske fra Beauty Match

Maiken Paaske tror, at corona-krisen er med til at ændre vores vaner, og derfor har deres app også en fremtid, når krisen har lagt sig.

Hun er med til at drive virksomheden Beuty Match, der i ikke-corona-tid hjælper skønhedsklinikker og forbrugere med at finde hinanden – lidt ligesom just eat gør det med mad.

- Alle skønhedsklinikker lukkede ned i en periode, så vi kunne ikke formidler nogle bookinger til dem. Vi kunne se, at folk brugte mere tid digitalt, så vi tænkte, om vi kunne lave en eller anden service til dem, så de stadig var inde i vores univers, siger Maiken Paaske.

Deres modsvar til coronaen er en app, der giver forbrugere mulighed for at prøve kosmetiske behandlinger på eget ansigt via deres smartphone. Appen laver en 3D scanning af ansigtet, og derefter er det muligt for eksempel at få forstørret sine læber – på mobilen i første omgang.

- Jeg tror gerne, at folk vil have en værdifuld oplevelse digitalt, siger Maiken Paaske.

Kommet for at blive

Og den kreative tænkning har ikke kun holdt de kreativt tænkende oven vande – det har faktisk givet dem succes som aldrig før.

Hos Lindholm Biler bliver der udover at tænke i nye baner også brugt sprit, masser af sprit, for at undgå smittespredning.

- Fakta er, at de seneste uger siden påske har været de største rent salgsmæssigt i firmaets historie, der strækker sig tilbage til1976. Så det er vi ekstremt taknemmelige, stolte og ydmyge over, siger Henrik Bollerslev.

Også hvad angår skønhedsappen, rækker potentialet til mere end blot en hjælp i krisetid.

- Alene den seneste uge er der omkring 2.000, der har downloadet appen, så det er super fedt at se, at folk tager så godt imod det, siger Maiken Paaske og fortsætter:

- Det er aktuelt lige nu med det her produkt, men jeg tror ikke, at aktualiteten forsvinder over den kommende tid, for der er mange af de her tiltag og adfærdsændringer, folk har taget under coronakrisen, der kommer til at vare ved. Måske i mindre grad, men jeg tror, vi kommer til at lære meget af denne tid.

Nina Seidenfaden er en af de mange, der har prøvet den nye skønheds-app - og hun er begejstret for den.

Også de nye tiltag hos Lindholm Biler er kommet for at blive.

- Jeg oplever, at danskerne er blevet meget mere digitale i løbet af de seneste måneder, så vores chat er helt sikkert kommet for at blive. De ting, vi satte gang i her under corona, var for at holde gang i det hele, men det er helt klart tiltag, der er kommet for at blive, siger Henrik Bollerslev.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google