Kickstart dine gode vaner til trilletræning med Morklubben

Morklubben inviterer småbørnsmødre og gravide til Trilletræning i en række østjyske kommuner i løbet september. Vær med til at kickstarte morkroppen i fællesskab med andre mødre.

At blive mor er på mange måder skelsættende. Også for kroppen. De faste træningsrutiner ryger til fordel for amning og tidlig putning, og overskuddet til at få sved på panden er måske ikke helt, som det har været.
Hvis du ligesom os savner at få rørt dig, så er Trilletræning noget for dig.

Trilletræning er træning for mødre med små børn, hvor der både tages hensyn til din form og figur, men også til amme, skifte – eller puttepauser, hvis det bliver nødvendigt undervejs.

Her har du i fællesskab med andre ligesindede mødre mulighed for at få kickstartet nogle gode, sunde træningsvaner.

00:52

Christina Ambrus og Nina Hougaard står klar til at hjælpe dig igennem Trilletræningen.  Video: Oskar Fisker

Luk video

Christina Ambrus står med højt humør og stor erfaring i spidsen for Morklubbens Trilletræninger. Med sin uddannelse som fysioterapeut og personligtræner har hun gennem flere år arbejdet med mere end 100 mødre og hjulpet dem med at komme i form efter fødsel.

Din krop er din krop. Det var den både før og efter du fødte. 

Christina Ambrus, træner til Morklubbens Trilletræninger

Hun er selv mor til Silke på et år, og har på nærmeste hold erfaret, hvor udfordrende det kan være at få gang i morkroppen igen efter fødsel. 

Hvad er morklubben?

Morklubben er for dig, der er småbørnsmor eller snart skal være mor og har brug for et fællesskab, hvor man kan dele hverdagens glæder og frustrationer.

Det fungerer som et Facebook fællesskab, hvor du kan søge hjælp og viden om alt fra ømme babser, amning og røde numser til institutionsliv og gode idéer til aktiviteter med ungerne.

Gruppen er administreret af journalister på TV2 ØSTJYLLAND, og der bliver løbende produceret relevant journalistisk indhold til medlemmerne.

Medlemmerne af Morklubben er alle velkomne til at selv at dele holdninger, artikler, videoer, billeder og andet i gruppen. Alt sammen med en forventning om en god tone, da der er plads til alle.

Find os på Facebook – og bliv en del af fællesskabet.

Din krop er mere end bare en morkrop

Christina Ambrus forbinder en morkrop med en kvindekrop, der har været gennem en graviditet og på den måde naturligt store forandringer. Det kan resultere i, at kroppen ikke er blevet brugt så meget fysisk, som den plejer.

Det kan være, at mavemusklerne ikke fungerer helt optimalt, eller at balderne er blevet trætte og flade, efter du har siddet og ammet i mange måneder.

- Dog har begrebet morkrop helt sikkert forskellige betydninger fra person til person, siger Christina Ambrus.
 

00:18

Christina Ambrus står i spidsen for årets Trilletræninger, og arbejder til daglig som fysioteraput og personligtræner. Video: Maja Ulnits Vester

Luk video

Personligt bryder Christina Ambrus sig ikke om begrebet morkrop. Hun oplever i sit arbejde som personlig træner, at morkroppen ofte kan have en negativ eller lidt undskyldende klang. Christina Ambrus møder mange kvinder, der gemmer sig bag ordet morkrop. Ordet kan på mange måneder blive en hemsko for nogle kvinder, og til sidst forhindre dem i at opnå deres mål.

- Din krop er din krop. Det var den både før du fødte og efter. Vi skal ikke have vores gamle krop igen, og vi skal ikke have en ny krop efter fødsel. Derimod skal vi arbejde med den krop, vi har her og nu, siger Christina Ambrus.

Tag en positiv snak med din krop

Det første skridt på vejen mod at starte eller genetablere ens gode vaner efter fødsel, er at snakke positivt til sig selv og sin krop.

- Kig dig selv i spejlet hver morgen og sig til dig selv: Du er god nok! Gør det til en vane at fortælle tre positive ting om din krop hver dag, i stedet for at fokusere på de negative ting ved din krop, fortæller Christina Ambrus til TV2 ØSTJYLLAND.

I mange tilfælde kan de negative tanker vendes til noget positivt, hvis du øver dig i at tænke anderledes om kroppen.

- I stedet for at kommentere på din bløde mave, kan du vende den om og sige: Hvor er det fantastisk, at der har været et barn inde i den mave. Hvor er det fascinerende og sejt.

- Og jo flere gange du siger det, jo mere begynder du selv at tro på det, siger Christina Ambrus.

Kickstart dine nye vaner til trilletræning

Christina Ambrus håber, at Trilletræningerne kan være startskuddet for mødre til at komme i gang med nogle nye vaner eller til at få genfundet sine gamle.

Morklubben har allerede været ude at give mødre sved på panden i  forbi Silkeborg og Horsens.

Med fem grundøvelser vil Christina Ambrus guide og hjælpe med at overskueliggøre øvelser, så det bliver nemmere at implementere dem i sin dagligdag derhjemme. På denne måde kan du bibeholde den gode vane, lige meget om du tænker, at din krop er en morkrop eller ej.

- Det er helt okay, hvis du tænker, at din krop er en mor krop. For selvfølgelig er den det. Den er bare meget mere end det, siger Christina Ambrus.

Kom til Trilletræning nær dig!

D. 15. september i Grenaa i Anlægget fra 10.30 – 12.00

D. 17. september i Randers i Tronholmparken fra 10.30 – 12.00

D. 22. september i Århus i Rådhusparken fra 10.30 – 12.00

D. 23. september i Århus i Rådhusparken fra 10.30 – 12.00

Gå ind på Morklubbens Facebook og find Trilletræning-begivenheden nær dig, og tryk deltager allerede i dag.