Forslag: Mindst 100 km i timen hele vejen til flyet

Regeringen lægger op til, at motortrafikvejen til Aarhus Lufthavn bliver udvidet. Ingen planer om motorvej til Grenaa denne gang.

Moderat glæde og stor skuffelse.

Sådan kan nogle af de lokale reaktioner på regeringens trafikudspil opsummeres på Djursland.

Glæde i lufthavnen, fordi det ser ud til, at vejnettet trods alt bliver bedre.

- Vi er rigtige glade for, at vi er en del af den plan, som bliver fremlagt i dag, siger lufthavnens direktør Nicolai Krøyer og uddyber:

- Der ligger forhandlinger forude, og vi har stadig en drøm om en motorvej.

Det er stykket her, som regeringen forestiller sig skal blive til en såkaldt 2+1 motortrafikvej, hvor man kan kører 100 km/t.
Det er stykket her, som regeringen forestiller sig skal blive til en såkaldt 2+1 motortrafikvej, hvor man kan kører 100 km/t.

Men der står intet nævn om en motorvej i udspillet?

- Men der står heller ikke det modsatte, og som minimum bliver det bedre end det, vi har i dag, og her håber vi, at det kan ende med en motorvej. 

TV2 ØSTJYLLAND erfarer dog, at regeringen ønsker at afsætte 400 millioner kroner til vejudvidelsen, og at tankerne går på en opgradering af motortrafikvejen og ikke en decideret motorvej.

En udvandet model

Skuffelsen over forslaget er tydelig hos erhvervsforeningen Business Djursland.

I morges udsendte de fem gode argumenter for en motorvej hele vejen fra Grenaa til Aarhus - noget som ikke er prioriteret i regeringens udspil.

- Umiddelbart er det ikke den aflastning, som vi har brug for på Djursland, siger foreningens formand Ole Sørensen og uddyber:

- Det er en noget udvandet model, som vi er blevet præsenteret for. Det er mange år siden, at motortrafikvejen kom, og siden er det mest lappeløsninger, vi har set.

Det har været længe undervejs, men nu ser det endelig ud til, at der kommer en tunnel under Marselis Boulevard. Byggeriet er med i regeringens udspil til de infrastrukturforhandlinger, der inden længe går i gang.

Han hæfter sig især ved, at der er kommet øget lastbilstrafik på landevejen mellem Aarhus og Grenaa, efter at Stena Line nu sejler til Halmstad i Sverige i stedet for Varberg.

- Djursland er og kan endnu mere blive en genvej til den nordlige del af Øresundsregionen, og det vil aflaste andre dele af Danmark og spare mange kørte kilometer på vejnettet, men den tanke bliver der ikke støttet op om med dette udspil. 

Lokal folketingsmedlem: Motorvej var mit højeste ønske

Så sent som i sidste uge var Grenaas folketingsmedlem Leif Lahn klar i spyttet, da TV2 ØSTJYLLAND interviewede ham på havnen.

Meget tyder på, at en kommende motorvej til Grenaa bliver en af brikkerne i de kommende infrastruktur-forhandlinger på Christiansborg. Ideen om en motorvej har blandt andet opbakning fra tre borgmestre, erhvervslivet i Grenaa samt flere folketingspolitikere fra både blå og rød blok.

- En Grenaamotorvej er mit højeste ønske til trafikudspillet, sagde han.

Det ønske har hans socialdemokratiske kollegaer i regeringen umiddelbart ikke lyttet til.

Det på trods, så vil Leif Lahn stadig kæmpe "på de interne linjer".

- Mit store ønske er stadig motorvej fra Grenaa, og det vil jeg kæmpe for.

Men er det ikke op ad bakke, når ikke engang er med i dit eget partis forslag?

- Jeg er glad for, at stykket fra lufthavnen er kommet med i forslaget, men jeg giver ikke op, og der ligger et stort stykke arbejde foran os i de kommende forhandligner.

Borgmester: De må få rettet den fejl

Udspillet vækker heller ikke ligefrem jubel hos Norddjurs' socialdemokratiske borgmester, Jan Petersen.

- De må have glemt et par sider i udspillet, for der er ikke noget, som viser, at man kan køre videre til Grenaa, siger han.

Glemt det? Mener du det?

- Jeg vil ikke være skinger, og jeg går efter resultater. Jeg havde forventet, at der lå en anerkendelse af, at Grenaa Havn er i massiv vækst. Den fejl, håber jeg, de får rettet hurtigst muligt.

Borgmester Jan Pedersen (S) er ikke imponeret over, at trafikudspillet intet nævner om Grenaa.
Borgmester Jan Pedersen (S) er ikke imponeret over, at trafikudspillet intet nævner om Grenaa.

Samtidig mener han, at havnen i Grenaa efterhånden udsættes for unfair konkurrenceforhold.

- Grenaa Havn er efterhånden den eneste større havn, der ikke har ordentlige trafikale forhold, siger Jan Petersen.

Norddjurs Kommune er også medejer af Aarhus Lufthavn, og her er Jan Petersen glad for, at der trods alt er noget med i udspillet.

- Så kan det blive et forhandlingsemne, om motortrafikvejen skal være en såkaldt 2+1-vej eller om der skal være flere spor hele vejen, siger Jan Petersen. 

OPDATERET 9. april 11:22: I en tidligere udgave af artiklen fremgik det, at socialdemokratien Leif Lahn ikke havde svaret på TV2 ØSTJYLLANDS henvendelser om et interview. Nu er han blevet interviewet.