Færre kører for hurtigt på de danske motorveje

Ifølge beregninger overholder flere danskere fartgrænserne på motorvejene. Der er brændstof at spare ved sænket fart.

Der er færre fartsyndere på de danske motorveje.

Det viser nye beregninger fra Vejdirektoratet, som omtales i en pressemeddelelse.

- Vi følger trafikkens udvikling på statsvejnettet og på hele vejnettet. Og der har vi her gennem foråret kunnet se, at gennemsnitshastigheden falder. Og det har den faktisk gjort på alle de syv vejkategorier, som vi kigger på, siger projektleder i Vejdirektoratet Niels Moltved til TV2 ØSTJYLLAND.

På motorveje med en fartgrænse på 130 kilometer i timen er antallet af trafikanter, der kører hurtigere end tilladt, faldet med 26,2 procent, hvis man sammenligner juli måned i år med samme måned året før.

For juni måned er der tale om et fald på 28,9 procent. Tendensen er den samme i marts, april og maj, oplyser Vejdirektoratet.

- Brændstofpriserne tog jo en gevaldig stigning i marts og april. Og vi observerer, at man kører væsentlig langsommere der ude på vejene. Så jeg er ganske sikker på, at de høje brændstofpriser har betydet, at man på 130 vejene – især – kan spare rigtig meget på pengepungen ved at sætte hastigheden ti kilometer ned, siger Niels Moltved.

- Mange af dem, der har opdaget, at de kan spare måske 500 kroner om måneden. De kan jo sige, at det vil de blive ved med.

Det faldende antal fartoverskridelser er registreret i perioder uden trængsel, og der er også tale om et betydeligt fald, hvis man sammenligner med tiden før corona i 2019.

Det går også langsommere på motorvejen

På motorveje med en hastighedsgrænse på 110 kilometer i timen er der også færre fartsyndere.

hastighed
Foto: Vejdirektoratet (grafik)

Her kørte 57,2 procent for stærkt i juli sidste år, mens det nu er 52,4 procent. Ifølge Vejdirektoratet er det tydeligt, at kurverne for begge typer af motorveje bøjer af omkring februar og marts i år.

Ifølge direktoratet kan man spare cirka 5,8 procent brændstof, hvis man reducerer hastigheden med fem kilometer i timen ved hastigheder over 100 kilometer i timen.

Ved at sætte farten ned med ti kilometer i timen er besparelsen på 10,3 procent.

- Størst har faldene faktisk været på motorvejene – især på 130 vejene. Og vi har set ret betragtelige fald på gennemsnitshastighederne, når vi sammenligner med 2022 og de forgående år, fortæller Niels Moltved.
- Størst har faldene faktisk været på motorvejene – især på 130 vejene. Og vi har set ret betragtelige fald på gennemsnitshastighederne, når vi sammenligner med 2022 og de forgående år, fortæller Niels Moltved. Foto: Vejdirektoratet (grafik)

Vejdirektoratet påpeger, at også trængsel, vejrlig, omfanget af dagslys og bilisternes økonomiske formåen har betydning for hastigheden på motorvejene.

En del af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på samme tidspunkt af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.