Carsten ventede 21 minutter, da sønnen faldt om - alligevel er problemet ikke løst
Valentins far måtte vente over 20 minutter på en ambulance, da sønnen faldt om. Trods hans kamp går responstiderne den forkerte vej.
For få år siden faldt Carsten Plemans søn Valentin om af et af sine mange epilepsianfald. Familien ringede straks 112, men ambulancen var mere end 20 minutter om at nå frem til det anfald, der skulle vise sig at blive Valentins sidste.
Siden da har Carsten Pleman fra Holbæk i Norddjurs kæmpet for, at ingen andre skal vente så lang tid. Men de seneste tal for responstider afslører, at der fortsat er store problemer med at overholde målsætningen om senest at være fremme efter ti minutter.
- Jeg vil ikke sige, at det kommer bag på mig, for problemet er stadig, at der er for få ambulancer, siger Carsten Pleman.
Få hele historien om det skæbnesvangre døgn for familien Preman her:
Læs også
Der er ingen garanti for, at sønnen havde overlevet, hvis ambulancen var kommet tidligere. Carsten Pleman mener alligevel, at det er uacceptabelt, at der ikke er blevet gjort noget ved problemet.
- Det er et område, der skal investeres i. Vi skal have nogle flere stationer og nogle flere ambulancer i yderområderne, så vi er dækket ind. Det kan betyde forskellen mellem liv og død i yderste konsekvens, siger han.
Går den forkerte vej
I stedet for en forbedring er responstiderne i det østjyske det seneste år gået den modsatte vej.
Regionens målsætning er at være fremme indenfor 10 minutter i minimum 75 procent af alle akut livstruende tilfælde.
Sidste år ved denne tid lykkedes det ikke i 42 ud af østjyllands 76 postnumre. Og her et år efter når ambulancerne det ikke på under ti minutter i 49 af postnumrene.
Læs også
Og der er store forskelle på responstiderne mellem de enkelte postnumre. Mens de bliver overholdt i 96,9 procent af tilfældene i Aarhus V, bliver de kun overholdt i 1,4 procent af tilfældene i Havndal.
Det selv om den daværende formand i Hospitalsudvalget, Henrik Gottlieb Hansen (S), forsikrede, at alle havde en stor interesse i at forbedre tallene.
Corona og personalemangel
De gode intentioner til trods er intet sket siden. Ifølge den nye formand for Nære sundhedstilbud i Region Midtjylland, Else Søjmark (S), er de fortsat utilfredsstillende responstider et nationalt problem med flere bagvedliggende årsager.
- Der er et stigende antal, der ringer efter hjælp, og dermed også et stigende antal kørsler. Og i forbindelse med covid-19 har de enkelte kørsler taget længere tid. Det er en stor udfordring i sig selv, siger hun.
- Sidst, men ikke mindst, er der stor mangel på ambulancepersonale, og det er en af tingene, der er væsentlige og vigtige.
Læs også
Ifølge formanden er man dog ved at afprøve forskellige tiltag, der skal forbedre situationen. For eksempel at sende en paramediciner direkte hen til patienten i egen bil for at behandle vedkommende på stedet.
- Vi skal undgå, at der kommer flere ind på hospitalerne end nødvendigt. Det er nemlig med til at aflaste ambulancekørslerne, siger Else Søjmark.
Carsten Pleman savner sin søn hver dag, og hans kamp stopper ikke her.
- Jeg håber, der kommer de ambulancer, vi skal bruge, så ingen skal vente, siger han.