7-Eleven har meldt omfattende hackerangreb til politiet

Kriminelle har ifølge 7-Eleven tiltvunget sig adgang til kædens netværk og låst systemer. Kæden forventer at have alle butikker genåbnet før midnat.

7-Eleven har anmeldt hackerangrebet, som ramte kæden mandag morgen, til politiet. Det oplyser nærbutikskæden onsdag på Facebook og i en mail.

- 7-Eleven politianmeldte hændelsen mandag morgen og samarbejder med politiet og eksterne IT-eksperter om at komme til bunds i sagen, så man kan vende retur til normal drift snarest muligt.

7-Eleven forventer at have genåbnet alle landets 176 butikker og kunne tage imod kortbetaling inden midnat, siger administrerende direktør Jesper Østergaard.


- Der er tale om et såkaldt ransomwareangreb, hvor de kriminelle har tiltvunget sig adgang til netværket og låst systemerne, hedder det.

Ved ransomwareangreb afskærer hackerne typisk virksomhederne fra deres egne data via en krypteringsnøgle og kræver store summer for at give adgang igen.

Hackerangrebet har blandt andet medført, at alle butikker lukkede mandag.

Ingen kortbetaling

Siden er de gradvist begyndt at åbne igen. De 110 af landets 176 butikker, som er åbne, kan imidlertid ikke modtage kortbetaling. 

7-Eleven har på sin Facebook-side udmeldt, at en række af butikkerne i Aarhus C samt i Risskov og Hasselager igen holder åbent. 

Kunder kan dog kun betale med kontanter eller MobilePay.

7-Eleven oplyser, at der ikke er noget, der tyder på, at kunder, samarbejdspartnere eller leverandører er ramt af hackerangrebet.

- Vores mål er at sikre trygge betingelser for alle - såvel kunder som medarbejdere.

- I disse dage er vi i kontinuerlig dialog med kunderne via Facebook, Instagram samt på telefon. Det fortsætter vi med, indtil alle butikker igen er åbne, siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven, ifølge opdateringen.