Rystet over buslukning: - Det kan næsten ikke blive værre
Både på fastlandet og på Samsø og Tunø vækker regionens spareforslag på busrute 103 frustrationer, for det vil være en stor forringelse for alle parter, hvis bussen stopper med at køre mellem Odder og Hou.
- Det er jeg ikke tilfreds med.
Sådan siger Lone Jakobi (S), borgmester i Odder Kommune, efter det er kommet frem, hvilke busruter Region Midtjylland planlægger at lukke for at spare millioner.
En væsentlig del af busrute 103 er nemlig i fare. Bussen kører i dag mellem Aarhus og Hou via Odder, men fremover vil regionen skære den sidste del af, så bussen slutter i Odder.
Det fremkalder onsdag kraftige reaktioner fra både fastland og øboere, for busrute 103 betjener nemlig også færgehavnen i Hou og dermed færgerne til og fra Samsø og Tunø.
- Det kommer til at betyde noget for alle de samsinger, som er afhængige af speciallæger, tandlæger og indkøbsmuligheder i Odder, forklarer borgmester på Samsø Marcel Meijer (S), der slet ikke er tilfreds med besparelserne på linje 103.
- Det er ikke noget vi synes om. Jeg synes ikke, det er helt på sin plads, siger borgmesteren fra Samsø.
Forsvarer samsinger
I Odder meddeler Lone Jakobi, at hun og Odder kommune ikke uden videre opgiver bus på strækningen uden kamp.
- Vi kommer til at kontakte regionen.
Ifølge Lone Jakobi er der tale om en rute, der årligt betjener 33.000 passagerer, og ruten er ifølge Odder-borgmesteren 60 procent selvfinansieret. Med andre ord er der ikke meget at spare for regionen ved at skære den del fra.
- Vi kommer til at kigge på det og udtrykke vores utilfredshed. Det er et meget lille beløb, regionen kan spare - og måske giver det ikke meget i det store billede, da de alligevel forudser, at de må øge kapaciteten på linje 100 til Aarhus, siger Lone Jakobi.
Det er et meget lille beløb, regionen kan spare
Desuden er ruten ganske afgørende for Samsø, som ganske vist ikke er en del af trafikselskabet Midttrafik, men dog en del af Region Midtjylland.
- Det er den rute, der binder Samsø og Odder kommune sammen, understreger Lone Jakobi.
Frustration på Tunø
På Samsø har Marcel Meijer også en udfordring med de 60.000 gående passagerer, der ifølge borgmesteren årligt rejser mellem øen og fastlandet, for hvordan skal de nu komme videre fra Hou?
- Det kommer især til at gå ud over dem uden bil, unge og ældre, der er afhængige af bus og måske ikke lige så økonomisk ressourcestærke, varsler ø-borgmesteren, som inden for et par dage vil sende et høringssvar til regionen.
- Vi er ikke med i Midttrafik, men vi er jo en del af regionen, og vi synes ikke, de har været ordentligt i dialog med os, siger Marcel Meijer.
Også på Tunø, der i løbet af året på andre fronter har kæmpet for øens fremtid, vækker regionens spareforslag frustration.
- De er ved at lukke øen, så det kan næsten ikke blive værre, kan det, spørger René Nyvang, beboer på Tunø og medlem af ø-udvalget.
Disse busruter bliver berørt
Disse ruter står til at lukke:
103 - Nedlægge strækning mellem Odder og Hou
114 - Nedlægge delstrækning
115 - Nedlægge regionalt finansierede afgange
116U - Nedlægge ruten
211U - Nedlægge delstrækning
319 - Nedlægge regionalt finansierede afgange
Disse ruter står til at blive beskåret:
13
15
21
24
26
28
33
53
55
64
72
81
103
104
105
110
114
115
116
122
202
205
211
212
213U
214
215
217
221
223
230
235
306
331
351
509
523
561
For mere info om forslaget, og hvad besparelserne går ud på, klik her.
Han pendler selv til Aarhus to gange om ugen, men har bil, så det går nok, men det får konsekvenser for Tunø, når forbindelsen til de større byer på fastlandet bliver forringet, vurderer han.
- Tunø bliver bare en turist-ø. Det er det, jeg frygter, siger René Nyvang.
Regionsrådet tager endelig stilling til forslaget på et møde den 21. december.
Herefter skal Midttrafik indarbejde tilpasningen i den køreplan, som skal gælde fra sommeren 2023.