Nu åbner letbanen for flere afgange, meeen..

Nu kommer der flere letbaneafgange mellem Grenaa og Aarhus. Men i de kommende ti uger venter en midlertidig nedlukning af strækningen mellem Lystrup og Østbanetorvet på grund af sporarbejde.

Nåede du ikke at springe ombord på letbanen, da du skulle fra Aarhus Hovedbanegård til Nørreport, kan du godt trække på skuldrene over, at skulle vente på den næste afgang.

For aarhusianere er letbanen en transportmulighed med blot få minutter mellem hver afgang. 

På Djursland er billedet noget anderledes. 

Her skal man vente en hel time på den næste letbaneafgang mod Aarhus, hvis ikke man når den første.

Men fra i dag, mandag, er der godt nyt for beboerne i blandt andet Grenaa, Kolind og andre byer på Djursland. 

Mandag åbnes der nemlig op for Midttrafiks nye køreplan, der betyder flere tog mellem Aarhus og Grenaa i myldretiden. Nærmere beskrevet vil letbanelinjen L1 nu have to ekstra morgenafgange og fire ekstra eftermiddagsafgange til og fra Grenaa.

Det sker efter etableringen af et krydsningsspor i Trustrup, hvorved to tog nu kan krydse hinanden på den østlige del af Djursland.

En træg begyndelse

De rejsende på strækningen skal dog væbne sig med tålmodighed indtil begyndelsen af foråret. 

For mens der åbnes for de ekstra afgange mellem Aarhus og Grenaa, har Midttrafik flere udvidelser i støbeskeen; og det giver den nye køreplan en træg begyndelse for dem, der rejser mellem Aarhus og Djursland. 

Det drejer sig om, at det fra august 2022 skal være muligt at stige på letbanen hvert kvarter mellem Hornslet og Aarhus H.

Og sporarbejdet her betyder, at letbanelinjen L1s standsningssteder Østbanetorvet, Risskov Strandpark, Vestre Strandallé og Torsøvej er midlertidigt lukket ned indtil 10. marts. 

Sådan foregår rejsen, hvis du skal fra Grenaa mod Aarhus H

Det er dog ifølge pressetalsmand for Midttrafik, Michael Steinberg, foreneligt med de rejsendes ønsker. 

- Vores pendlere får jo dobbelt op på afgangene i myldretiden til Grenaa. Og spørger man borgerne i Grenaa, om de hellere ville vente med denne her halvtimesdrift, indtil nogle af disse øvrige sporændringer er overstået, så er vi altså ret sikre på, at svaret er nej, sagde han til TV2 ØSTJYLLAND tilbage i december. 

Det er standsningsstederne Østbanetorvet, Risskov Strandpark, Vestre Strandallé og Torsøvej der er lukket ned til og med 10. marts.
Det er standsningsstederne Østbanetorvet, Risskov Strandpark, Vestre Strandallé og Torsøvej der er lukket ned til og med 10. marts. Foto: Midttrafik.dk 

En lovning med flere år på bagen

De få letbaneafgange fra Djursland har længe været under kritik fra både borgere og politikere i området

For et år siden blev det af Karin Kristensen, der er beboer i Trustrup, kaldt 'en skandale' og af byrådsmedlem i Syddjurs Kommune, Kristine Bille (SF), kaldt 'for dårligt'. 

Også hos det forhenværende byrådsmedlem i Norddjurs Kommune, Mads Nikolajsen (SF), var der frustration over de få afgange fra kommunens standsningssted. 

- Det er pinligt, at vi er stillet halvtimedrift i udsigt i 2018, og i 2020 fortæller regionen og Aarhus Kommune, at de følger det nøje, men de har ikke en dato, sagde han til TV2 ØSTJYLLAND sidste år. 

Ønsket om en etablering af krydsningssporet i Trustrup har således været på beboerne på Djurslands læber i flere år. 

Nu står krydsningssporet klar, og de, der pendler mellem Grenaa og Aarhus kan - dog med forlænget rejsetid de næste par måneder - rejse tiere gennem Østjylland.