Lukning af tog-overskæring kan betyde farvel til gården for landmænd
To landmænd på Djursland frygter for deres virksomhed, hvis Banedanmark lukker tog-overskæringen ved deres gård
Brødrene Per og Jesper Lykke Andersen driver sammen et stort kvægbrug og 110 hektar jord i Tolstrup på Djursland.
Gården har været i familien i flere generationer, men nu kan et nyt forslag betyde, at de to brødre må dreje nøglen om.
På baggrund af en aftale om grøn transportpolitik, som Folketinget vedtog i 2009, har Banedanmark nemlig udarbejdet et forslag om at lukke en række overskæringer mellem Grenaa og Ryomgård.
En af de overskæringer, der står til lukning, ligger ved brødrene Lykke Andersens ejendom, og det kan få store konsekvenser for kvægbrugets overlevelse.
- Vi har altid brugt den overkørsel, og det er vores eksistensgrundlag, at vi kan komme over, siger Per Lykke Andersen.
Frygter at overskæringer bliver enden på landbruget
Brødrene benytter overskæringen over letbanesporet flere gange om dagen, men når den nye letbane begynder at køre fra Aarhus til Grenaa, kommer den til at køre så hurtigt, at landmændene ikke længere må benytte overskæringen.
Lukningen af overskæringen kommer blandt andet til at betyde, at brødrene i stedet skal køre en omvej på fem kilometer for at komme over jernbanen.
Derudover vil Per og Jesper Lykke Andersen blive nødt til at leje maskiner, når de 100 hektar landbrug skal høstes, og det kan blive dyrere, end brødrenes økonomi kan holde til.
- Sådan som det ser ud nu, så bliver vi på sigt nødt til at lukke. En ekstra udgift på 300.000 kroner om året er der ikke til, siger Jesper Lykke Andersen.
Dermed kan de to brødre blive de sidste i familien, der driver kvægbrug på ejendommen i Tolstrup.
- Nu har vi haft køer i næsten hundrede år på den her ejendom, og det skal så slutte med, at Banedanmark vil lukke vores overkørsel, siger Jesper Lykke Andersen.
Vil have 12 overskæringer i stedet for 48
Folketinget afsatte i forbindelse med aftalen om en grøn transportpolitik 36 millioner kroner om året frem til 2020 til bedre sikkerhed ved overskæringer og højere hastighed på landets togstrækninger.
Fordi rejsetiden mellem Aarhus til Grenaa skal nedsættes med 10 minutter skal dels alle usikre overstrækninger nedlægges, og en række sikre skal forbedres eller lukkes ned.
Læs også
Banedanmark har efter møder med naboer til jernbane, kommuner og andre myndigheder sendt deres forslag videre til Ekspropriationskommissionen. De tager endelig stilling i uge 38-39, og det konkrete forslag bliver tilgængeligt fire uger før, men Banedanmark kan allerede nu fortælle hovedtrækkene.
- I dag er der 48 overskæringer mellem Ryomgård og Grenå, og vi lægger op til, at der skal være 12 i fremtiden, siger Terese Fuglsang, projektleder hos Banedanmark.