Bus kørte med alvorlig bremsefejl: Drønærgerligt, siger politiker
Flere politikere i Norddjurs Kommune vil nu se på sagen om de usynede skolebusser. Fejlene kommer dog ikke til at få konsekvenser.
Tidligere kunne TV2 Østjylland fortælle, hvordan fem skolebusser, beregnet til at transportere specialskolebørn, i op til 47 dage ikke var blevet synet efter loven og en bus kørte med store bremsefejl.
Et udtræk fra kommunens brændstofregnskab viser, at de fem busser samlet har kørt omkring 20.000 kilometer i perioden, hvor de har overskredet synsfristen.
Medlem af Børne - og Ungdomsudvalget i Norddjurs Kommune fra Konservative, Martin Raghner kalder fejlene drønuheldige.
- Så vidt jeg er orienteret, var det en menneskelig fejl. Det bør ikke ske igen. Det er dog ærgerligt, der skal ske sådan nogle ting, før vi har ekstra opmærksomhed på det, siger Martin Raghner.
Selvfølgelig er det utrygt at vide, at vi ikke har styr på vores busser.
Næstformand i udvalget, Løsgænger, Jens Kannegaard Lundager er enig.
- Selvfølgelig er det utrygt at vide, at vi ikke har styr på vores busser. Jeg ved, vi havde en anden struktur tidligere, og jeg er nysgerrig på, hvorfor det er lavet om, siger Jens Kannegaard Lundager.
Siden Norddjurs Kommune blev bekendt med fejlene, har de ændret i den måde, de får sendt deres køretøjer til syn og sikret, at dem, som skulle dumpe syn, ikke bliver sendt afsted med skolebørn igen.
Det er noget, som formanden for Børne- og Ungdomsudvalget er glad for.
- Jeg sætter pris på, at man bringer forholdene i orden og ændrer arbejdsgange, når der er sket fejl, siger Aleksander Myrhøj fra SF og formand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Den rette ledelsesstruktur?
Dokumenter, som TV2 Østjylland er kommet i besiddelse af, viser, at i mindst ét tilfælde har en bus kørt rundt med børn, selvom den var i en så dårlig stand, at den ikke kunne gennemføre et syn. I det konkrete tilfælde havde bussen stærkt nedsat bremseevne.
Hvis vi skulle flytte rundt på ansvarsområder, hver gang nogle laver en fejl, så ville det blive ustabilt at være borger og medarbejder i Norddjurs Kommune.
lederen af busdriften skriver i dokumentet, at bussen med fejl blev taget ud af drift samme dag, men synsrapporter og notater fra Norddjurs Kommune peger dog på, at minibussen har kørt mindst 1000 kilometer fra den dumpede synet, og til bussen blev godkendt igen.
Jens Kannegaard Lundager mener sagen giver anledning til at kigge på alle kommunens busser og biler.
- Jeg kommer til at tage det med til økonomiudvalget på tirsdag for at høre, hvad vi har af procedure generelt på området, siger Jens Kannegaard Lundager, Løsgænger og Næstformand i Børne- og Ungdomsudvalget og medlem af Økonomiudvalget.
Men foruden en ny procedure ved syn, så bør det ikke få yderligere konsekvenser mener SF’eren, Aleksander Myrhøj.
- Hvis vi skulle flytte rundt på ansvarsområder, hver gang nogle laver en fejl, så ville det blive ustabilt at være borger og medarbejder i Norddjurs Kommune. Der vi helt naturligt ske fejl, når mennesker indgår i processer, siger han og fortsætter.
- Det må aldrig blive forbudt at fejle eller indrømme fejl - og jeg ønsker ikke en nulfejlskultur eller at skabe frygt for at ledere blive frataget ansvar, når der sker fejl.
Kollegaen fra konservative, Martin Raghner er dog ret sikker på, at både sagen og organisationen omkring busdriften i kommunen, vil blive et tema på det kommende udvalgsmøde.
- Jeg er overbevist om, at selv hvis det ikke fremgår af dagsordenen, så kommer vi til at drøfte hele sagen i udvalget, siger Martin Raghner.