Alle vil have farten ned, men politiets regler holder farten oppe
Både politikere og borgere vil have farten sænket i de små byer, men politiets regler er med til at holde farten oppe. Nu ender sagen hos Transportministeren.
Det går ganske enkelt alt for stærkt, når bilister i Norddjurs kører igennem kommunens mange små byer. Det er både borgere og politikere enige om, og for Jacob Gosvig Haaber, der er formand for Stenvad Borgerforening, gør det hverdagen utryg.
- Vi er stærkt plaget af både tung trafik og almindelige personbiler, der giver den gas igennem vores lille by, siger Jacob Gosvig Haaber.
Selvom hastighedsbegrænsningen siger 50 km/t, er oplevelsen, at en stor del kører meget hurtigere. Og da der samtidig hverken er fortov eller cykelsti, er børnefamilierne reelt set skræmt væk fra hovedgaden og henvist til byens stier.
- Det primære problem er, at der ikke er nogen form for trafikregulering i vores by. Det består af en midterstribe og slidte hajtænder – ellers er der ingen forhindringer, der gør, at bilister sætter farten ned, siger Jacob Gosvig Haaber, der gerne ser bump på vejen eller chikaner.
Regler spænder ben for lavere fart
Politisk er man næsten helt på linje med Jacob Gosvig Haaber. Et samlet byråd vil nemlig gerne sænke fartbegrænsningen fra 50 km/t til 40 km/t i de små byer, men det lader sig ikke gøre.
Det skyldes, at man for at sænke farten, skal have politiets godkendelse, og det kræver, at man samtidig laver andre fartdæmpende tiltag såsom chikaner eller bump på vejen – og det er altså ikke en løsning, man er klar til.
Læs også
- Det koster mange penge, hvis vi skal gøre det over alt, siger Jens Meilvang (LA), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Norddjurs kommune.
Kommunen har haft held med at sænke fartgrænsen enkelte steder – uden at skulle have for mange penge op af lommen.
- De steder, vi har fået lov, har det hjulpet rigtig godt, og folk tænker over det, når man ikke skal langt over 40 km/t for at få et klip eller en bøde, siger Jens Meilvang.
Vækker opsigt på Christiansborg
Kommunen har nu selv tænkt sig at tage fat i transportministeren, så reglerne kan blive ændret, og man kommunalt får større spillerum til selv at sænke fartbegrænsningerne.
- Generelt vil vi gerne ned til 40 km/t. Det burde vi kunne gøre mere ved, end vi har lov til, lyder det fra borgmester Jan Petersen fra Socialdemokratiet.
Selvom sagen endnu ikke er endt på transportministerens bord, vækker historierne fra Norddjurs allerede opsigt på Christiansborg. Malte Larsen, der er valgt til folketinget for Socialdemokratiet i Østjyllands Storkreds og er en del af transportudvalget, er i hvert fald klar til at kigge på reglerne.
Læs også
- Jeg har fuld forståelse for det og vil meget gerne være med til at drøfte, om vi kan lave om på de regler, så borgerne får mere klar mulighed for at ændre på hastigheden i deres bysamfund, lyder det fra Malte Larsen.
Et skridt på vejen
Selvom de lokale politikere endnu ikke er klar til at finde penge til at opsætte chikaner, mener Jacob Gosvig Haaber, at det er et skridt i den rigtige retning, hvis fartbegrænsningerne går fra 50 km/t til 40 km/t.
- Det vil give dem, der kommer ræsende lidt at tænke over, men vi vil også gerne have noget fysisk, der gør, at man sætter hastigheden ned, siger han.
Er det ikke bare at genere dem, der skal frem og tilbage på arbejde?
- Nej, det synes jeg, er at strække den. Man må tage hensyn til dem, der bor i byen, og der er altså en rimelig heftig trafikal belastning.