TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Åbent hus
6. sep 2019, kl. 19:38
- Mere end 30 dage gammel

Letbanen kører for ustabilt: 1000 færre pendlere hver dag

Aflysninger, forsinkelser og mangelfuld information er nogle af grundene til, at der er færre letbanependlere på Djursland.

VIDEO: Letbanen har nu kørt et par måneder på Djursland, og det tyder på, at der dagligt har været 1.000 færre passagerer end på den gamle Grenå-bane. Helt forventeligt på grund af sommerperiode og ustabil opstart, forklarer Midttrafik.
  • Henriette Rigmor Olsson HEOL
    Henriette Rigmor Olsson
    Journalist

Omkring 1.000 pendlere færre - hver eneste dag. Det tyder på, at det er situationen for letbanen på Djursland lige nu.

Det er problemer med aflyste tog, forsinkelser og manglende information, der kan ses på passagertallet, som Midttrafik holder øje med.

letbaneaabning.jpg

Læs også

Ikke alt kører på skinner: Blandede følelser om ny letbanestrækning

- Passagererne har været utrygge ved, om afgangen nu var aflyst, fortæller Ole Sørensen, planchef hos Midttrafik, til TV2 ØSTJYLLAND.

Tidligere kørte den gamle Grenåbane hver dag med 4000 passagerer - nu er Midttrafiks foreløbige vurdering, at 3.000 passagerer i døgnet de seneste par måneder har benyttet sig af letbanen:

letbanen letbane Odder

Læs også

Færre letbaneafgange i sommerferien

- Det er 1000 under – men det er også målt i sommerperioden med ustabil drift, og efter at vi har haft lukket banen i nogle år, siger Ole Sørensen, planchef hos Midttrafik, til TV2 ØSTJYLLAND.

Den første dag var toget 10 minutter forsinket fra Mørke og til Aarhus. Og på vej hjem stoppede det i Hornslet, og alle passagerer blev gennet ud, fordi toget skulle tilbage til Aarhus. Så det var en dårlig debutdag.
Jakob Baungaard, pendler fra Mørke

En af dem, der benytter sig af letbanen på Djursland, er Jakob Baungaard fra Mørke. Han er lige begyndt livet som letbanependler. For to uger siden solgte han sin ekstra bil og begav sig ud på sin jomfrurejse, der langt fra viste sig at være en succes:

ambulance

Læs også

Kvinde dræbt i trafikulykke

- Den første dag var toget 10 minutter forsinket fra Mørke og til Aarhus. Og på vej hjem stoppede det i Hornslet, og alle passagerer blev gennet ud, fordi toget skulle tilbage til Aarhus. Så det var en dårlig debutdag, fortæller han til TV2 ØSTJYLLAND.

Jakob Baungaard fra Mørke solgte for to uger siden sin ekstra bil og begav sig ud på sin jomfrurejse som letbane-pendler. Det har langt fra været en succes.
Jakob Baungaard fra Mørke solgte for to uger siden sin ekstra bil og begav sig ud på sin jomfrurejse som letbane-pendler. Det har langt fra været en succes.

Letbanen er ikke til at stole på

Jakob Baungaard ville egentlig meget hellere benytte sig af den kollektive trafik end bilen, når han skal på arbejde i Aarhus. Men lige nu er det svært at regne med letbanen:

Stormflod i Randers

Læs også

Østjysk by får støtte til at undgå våde fødder i fremtiden

- Hvis det er meget vigtigt møde, jeg skal til, så tager jeg simpelthen bilen, for jeg tør ikke satse hele butikken på, at der går et tog, siger Jakob Baungaard.

Man skal kunne stole på trafikken. Man skal kunne stole på, at toget kommer, og det har vi ikke været gode nok til at sikre.
Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Han er langt fra den eneste, som har oplevet problemer, siden letbanens strækning på Djursland åbnede, og det er ikke godt nok, lyder det fra Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane:

bommeanlaeg2.jpg

Læs også

Fejl på bomme stoppede trafikken igen: - Det er skræmmende

- Man skal kunne stole på trafikken. Man skal kunne stole på, at toget kommer, og det har vi ikke været gode nok til at sikre, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Førhen kørte der 4.000 med Grenaa-banen på en hverdag. Midttrafik opgør lige nu tal, og forventningen er, at der har været på 3.000 passagerer i døgnet de seneste par måneder.
Førhen kørte der 4.000 med Grenaa-banen på en hverdag. Midttrafik opgør lige nu tal, og forventningen er, at der har været på 3.000 passagerer i døgnet de seneste par måneder.

Stabil drift er vejen frem

Midtrafik forventer, at passagertallet vil stige i løbet af i år. Og vejen dertil er enkel. Driften skal blive stabil.

insekter som madvare

Læs også

Insekter og algepulver er på menuen til madfestival

- Jeg kan forstå, at folk er utrygge på, at tingene kommer til tiden, og er utrygge ved det, og det arbejder vi benhårdt på, det lover jeg, på at forbedre, siger Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane.

Jeg kan forstå, at folk er utrygge på, at tingene kommer til tiden, og er utrygge ved det, og det arbejder vi benhårdt på, det lover jeg, på at forbedre.
Michael Borre, direktør hos Aarhus Letbane

Hvis det kommer til at ske, så er letbanependler Jakob Baungaard sikker på, at flere på Djursland vil vælge letbanen til.

Brand IBM Vikærsvej

Læs også

Endnu en påsat brand i forladt kontorbygning

- Vi vil gerne. Vi er klar. Vi har brug for et nogenlunde produkt, som er troværdigt og ærligt. Og det har vi ikke lige nu, siger han.

Fra Michael Borre lyder det, at letbaneselskabet arbejder benhårdt på, at togene skal komme til tiden.
Fra Michael Borre lyder det, at letbaneselskabet arbejder benhårdt på, at togene skal komme til tiden.

Rådmand advarer mod flere letbaneskinner

Også driften af driften af busser og rutebiler giver underskud, og det får nu Aarhus’ rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), til advare mod gennemførelse af letbanens anden etape.

Busskilt bus busser

Læs også

Den kollektive trafik bløder i Aarhus - der mangler 50 millioner kroner

- Vi skal ikke investere nye penge i nye letbaneetaper, fordi det er for dyrt, og det er ikke særligt fleksibelt. Vi kan ikke rykke ruterne derhen, hvor passagerne er, og derfor mener jeg heller ikke, at vi skal have nye letbaneetaper på skinner, men gerne på gummihjul, altså busser – som har samme komfort som letbanen, siger rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (V), til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Bünyamin Simsek (V), mener ikke, at vi skal investere nye penge i nye letbaneetaper, fordi det er for dyrt og ikke særligt fleksibelt. Se hele interviewet med ham her. 

At både busser og letbane sælger for få billetter, ser han som et tegn på, at der er behov for at styrke den kollektive trafik:

- Jeg tror på, at aarhusianerne gerne vil benytte sig af den kollektive trafik, men det kræver, at vi styrker den kollektive trafik og ikke skærer ned. Det er ikke kun letbanens økonomi, men den samlede økonomi i den kollektive trafik i Aarhus Kommune, der er udfordret. Det er en opgave for byrådet, og derfor har jeg bedt dem om at forholde sig til det, siger Bünyamin Simsek (V), til TV2 ØSTJYLLAND.

Letbanen - Etape 2

Der er stadig en række stop på ruten, før etape 2 af Letbanen kan føres ud i livet. Sidst i maj 2018 blev et af dem passeret, da et flertal i Aarhus Byråd godkendte to indstillinger fra Teknik og Miljø. Dermed gav politikerne signal til, at den videre afklaring og miljøvurdering (VVM) af etapen kan gå i gang.

 

Blandt andet har politikerne besluttet, at Letbanens etape 2 deles op i tre delprojekter:

 

- En letbanelinje til Aarhus Ø

- En linje mellem baneterrænet bag Spanien i Aarhus C og Brabrand

- En letbanelinje mellem Lisbjergskolen og Hinnerup i samarbejde mellem Favrskov og Aarhus Kommuner. Her er der også planer om et Parkér & Rejs-anlæg lige op ad E45 ved Søften.

 

Kilde: Aarhus Letbane

Del
facebook mail

Mest sete

  • Se billeder og video fra tirsdagens vilde vejr

    Tir 09:37
  • [Tilpasset] DMJX

    Loft falder ned: Skole evakueret

    Tir 11:25
  • Forsikring vand

    Efter kraftig regn: Særligt en by er hårdt ramt

    Tir 15:16
  • 20140819-105137-4-1920x1313we

    Ulv slap fri i Ree Park og dræbte 31 flamingoer

  • Michael Zederkof 2

    Michael vil have hjælp til at dø: - De har ikke prøvet det selv

  • Anholt luftfoto

    Ø-Uber på vej: Vil fjerne taxilov på småøer

  • 130223 Aktiv dødshjhælp 22 Still

    Lars foreslog aktiv dødshjælp - Det Etiske Råd siger nej

  • fejer vand1

    Vand fossede ind i butik – oprydning vil tage flere dage

  • Se billeder og video fra tirsdagens vilde vejr

Tilmeld dig TV2 Østjyllands nyhedsbrev og bliv opdateret hver dag

Ved at klikke på 'Tilmeld' accepterer du vores privatlivspolitik.
  • Alex Aria Zelina Balógh

    Alex er stadig hjemløs: - Der sker intet

  • miaogtrine

    Løvens Hule deltager jubler - har solgt virksomheden

  • Design uden navn (49)

    Frygter cykeltyverier - med god grund

  • 20210108-223028-7-4124x2749ma

    Politiet anholder 51-årig efter overfald på yngre mand

  • Henriette Aabenhuus

    28-årig kvinde blev fundet død efter bytur - eksperter kalder teori om selvmord for usandsynlig

  • Drone mellem Thorsager og Rønde

    Blæsende onsdag i vente – vindstød op til stormstyrke

  • Alex - PLAY thumb 3 no disney_final

    Politikere reagerer: - Det er ufatteligt trist

  • Henry Bitch

    Henry er grædefærdig: 15 centimeter mudder og kloakvand i stuen

  • 20201110-144457-5-6000x4000ma

    Aarhusiansk milliardær bag SAS-redning

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N redaktion@tv2oj.dk (+45) 8742 4242
facebook linkedin instagram youtube tiktok
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. TV2 Østjylland forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4.
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet