Hvornår kommer letbanen til Grenaa og Odder? Ingen ved det
De kommende letbanepassagerer på Odder- og Grenaabanen skal væbne sig med tålmodighed. Man vil fra Aarhus Letbanes side endnu ikke melde en åbningsdato ud
Letbanen er på skinnerne i Aarhus efter flere måneders forsinkelse. Men på Djursland, på Odder-egnen og i byerne nord og syd for Aarhus kigger de stadig langt efter letbanetogene.
Selvom skinnerne, køreledningerne og perronerne er færdige på Odderbanen – og meget tæt på at være klar på Grenaabanen, så må de kommende letbanepassagerer på strækningerne vente videre i en stor del af 2018.
Det står klart efter et møde mellem Norddjurs borgmester og ledelsen i Aarhus Letbane torsdag eftermiddag. Et møde, hvor borgmesteren havde håbet på en konkret dato for åbningen af Grenaa-banen.
Læs også
- Jeg har ikke fået nogen dato. Jeg håber stadigvæk, at det bliver i 2018. Men jeg har også respekt for, at det har været vanskeligt, og at en væsentlig del af de barrierer, vi har haft med at gøre, de ligger i Trafikstyrelsen, siger Jan Petersen (S), der er borgmester i Norddjurs Kommune.
Aarhus Letbane ville på dagens møde gerne fortælle, hvor meget der knokles for at få godkendelserne fra Trafikstyrelsen i hus – hvilket kan tage lang tid ifølge bestyrelsesformanden i Aarhus Letbane.
- Der er nogle svartider, der kan være helt op til fire måneder - i bedste fald seks uger. Men vi må regne med, at det kan tage op til fire måneder. Det er klart, når man har en elastik, der går fra seks uger til fire måneder, så bliver det omsonst at melde en dato ud, siger Steen Stavnsbo, der er bestyrelsesformand for Aarhus Letbane.
Millionregning for forsinkelse
Tidligere i marts kunne TV2 ØSTJYLLAND fortælle, at den månedlange forsinkelse af den indre strækning – den bane der går fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital – er endt med en dyr regning. En opgørelse fra Aarhus Letbane har nemlig vist, at man anslår at forsinkelsen koster 70 millioner kroner.
Læs også
Men den ekstra buskørsel, der sættes ind på Grenaabanens og Odderbanens strækninger, har også en pris.
I opgørelsen står der nemlig også, at Midttrafiks udgifter til ekstra buskørsel på Odderbanen i 2018 vil koste knap to millioner kroner per måned. Bustrafikken på Grenaabanen vil fra april 2018 også koste lidt under to millioner kroner per måned.
Odderbanen færdig
Selve arbejdet med at anlægge Odderbanen er stort set færdigt. På Aarhus Letbanes hjemmeside skriver de, at både skinner, kørestrøm, signalanlæg og perroner er anlagt mellem Odder og Aarhus H. Der mangler kun at blive udbedret enkelte og mindre mangler.
På Grenaabanen er man stadig i gang med at anlægningsarbejdet, men Aarhus Letbane forventer, at arbejdet her er færdigt ved udgangen af april.
TV2 ØSTJYLLAND har været i kontakt med Trafikstyrelsen, men vil ikke give en kommentar torsdag.