Hold ekstra godt øje med den tunge Letbane
Fra og med i dag intensiverer Letbanen sine testkørsler i Aarhus Midtby. Folkene bag opfordrer trafikanter til at være ekstra opmærksomme
Hvis man endnu ikke har set den stærkt omtalte Letbane i Aarhus, så er der god sandsynlighed, for at man ser den en af de næste dage.
Fra og med i dag øger Aarhus Letbane deres testkørsler, og i den forbindelse opfordrer de trafikanter til at øge opmærksomheden.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
- På trods af navnet vejer et letbanetog 50 tons. Det kan ikke styre uden om forhindringer, og bremselængden er lang, forklarer Letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj.
Læs også
- Til gengæld kører det hurtigt og er så lydsvagt, at det kan være svært at høre. Vi skal med andre ord vænne os af med uvaner som at køre over for gult, blive hængende i krydset ved venstresving eller løbe over vejen uden at se sig for, hvis vi vil undgå konflikter med letbanetogene, tilføjer han.
Op til seks kørsler dagligt
Ifølge folkene bag Aarhus Letbane vil alle trafikanter komme til at mærke en ændring i trafikken, da både farten og antallet af testkørsler sættes op.
Testkørslerne foregår mellem Aarhus H og Skejby Sygehus over de næste seks uger på alle hverdage mellem kl. 13.00 og 03.30.
Planen er at indlede med tre afgange i timen og langsomt øge frekvensen til seks afgange i timen.
Læs også
- Hele systemet skal afprøves. Vi skal teste, om letbanetog, signalanlæg og øvrig infra-struktur fungerer, som det skal, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Kampagne skal hjælpe
For at hjælpe trafikanterne med at vænne sig til Letbanen, har Aarhus Letbane sammen med Aarhus Kommune lanceret en sikkerhedskampagne.
Skilte, foldere, plakater, informationsbreve og en video på Facebook skal hjælpe fodgængere, cyklister og bilister til at omgå byens nye tog, så sikkert som muligt.
- Det bedste råd er helt enkelt: Følg færdselsreglerne, så sker der ikke noget, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Politi og brandvæsen øver
I forbindelse med intensiveringen af testkørslerne, vil Aarhus Letbane også udføre beredskabsøvelser med politi og brandvæsen for at være bedst muligt forberedt på eventuelle ulykker.
- Frem til nu har vi kørt ganske forsigtigt gennem byen og haft testpersonale til at løbe foran letbanetogene for at sikre overkørslerne i vejkryds. Nu begynder vi at køre, som vi skal, når Letbanen sættes i drift. Det vil sige, at vi øger hastigheden og kører efter signalanlæggets anvisninger, fortæller Claus Rehfeld Moshøj.
Første del af Letbane er planlagt til at åbne den 23. september i år.