Bedre skoler i Randers: Så skal skatten op
Skolestrukturen i Randers er ikke god nok, mener mange politikere. Der skal en skattestigning til for at gøre den bedre
Et flertal i Randers Byråd vedtog den første januar 2015 en ny skolestruktur.
Det betød lukning af fem randrusianske skoler. Bag beslutningen stod Venstre, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet.
I februar 2016 viste en tilfredshedsundersøgelse på skoleområdet i Randers Kommune, at tilfredsheden blandt forældre var dalet til 57 procent fra 77 procent i 2012.
- Det har skabt store problemer på Vestervangsskolen, og det vil jeg gerne lave om på, siger Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Læs også
Nødvendig beslutning
Men ifølge Randersborgmesteren var det en nødvendig beslutning.
- To byråd inden os har drøftet det, og de turde ikke tage beslutningen, fordi de var bange for, at det gjorde ondt, siger borgmester Claus Omann Jensen (V).
I dag mener Socialdemokratiet, at skolerne skal have flere midler.
- Ro, opbakning og flere ressourcer er den vej, vi skal nu, siger Torben Hansen (S).
Flere af politikerne mener, at pengene skal komme fra skattestigninger – blandt andet Socialdemokraterne, SF, De Radikale, Beboerlisten og Velfærdslisten.
Der er dog stor forskel på, hvor meget skatten skal stige og hvordan.
- Vi kan ikke lave det hele om. Der er nogle skoler, der er væltet, men vi kan reparere på det, der er, siger Mogens Nyholm (R).
Læs også
Meget sympatisk
Men en skattestigning er ikke en god idé, mener blandt andet Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Fusion Randers og de Konservative.
- Det er meget sympatisk, at sige man gerne vil bruge flere penge på skolerne, men det er ikke sympatisk at sige, at det skal komme fra skattestigninger, siger borgmester Claus Omann Jensen (V).
Læs også
Socialdemokraterne er dog overbeviset om, at borgerne i kommunen gerne vil betale lidt mere i skat, hvis det betyder bedre skoler.
- Jeg tror faktisk, at rigtigt mange i Randers vil være med til at støtte op omkring kommunens skoler, siger Torben Hansen fra Socialdemokratiet.