Fyrede skal også være loyale
Medarbejder kom galt afsted på Linkedin
Selvom man har fået en fyreseddel i hånden og er rasende på chefen, så kan det betale at vare sit sprog på nettet, indtil opsigelsesperioden er slut. Ellers risikerer man bortvisning uden løn, viser ny dom.
Man skal nemlig være loyal, så længe man får løn, lyder det fra chef for arbejds- og ansættelsesret i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG, Julie Gerdes.
- Selvom man som medarbejder måske opfatter en korrespondance på LinkedIn, Facebook eller et andet socialt medie som privat, så kan illoyale udtalelser om ens arbejdsgiver resultere i en bortvisning, siger Julie Gerdes.
- For i princippet kan man lige så godt stå nede på gaden og råbe det højt, for sociale medier er offentlige rum, tilføjer hun.
En sælger, der var blevet fyret som følge af virksomhedens vanskelige økonomiske situation, brokkede sig over ledelsen til en af virksomhedens største kunder på sin LinkedIn-profil.
Men ved en fejl endte korrespondancen hos arbejdsgiveren, da medarbejderen havde glemt at ændre kontaktinfo på sin profil.
Det fik virksomheden til at bortvise medarbejderen uden løn, hvilket retten i Horsens for nylig gav den medhold i.
Medarbejderen mente, at korrespondancen var privat, bortvisningen ulovlig og at virksomheden havde handlet i strid med persondataloven og straffeloven.
Virksomheden på den anden side mente, at medarbejderen havde handlet groft illoyalt, fordi han var blevet pålagt ikke at kontakte arbejdsgiverens kunder.
Ifølge Julie Gerdes bliver der stadigt flere sager, hvor virksomheder reagerer på medarbejdernes ytringer på sociale medier.
- Derfor bør virksomhederne stærkt overveje at udarbejde en politik, som understreger, at medarbejderne har en loyalitetsforpligtelse over for arbejdsgiveren, og at det ellers kan få konsekvenser, siger hun.