Køber iPads i blinde
Køb af iPads til elever er overilet, mener ekspert
Netop nu sætter blandt andre Odder, Syddjurs og Favrskov kommuner alle sejl til for at få de lokale folkeskoler i front med hensyn til iPads og andre it-løsninger.
Men selvom der investeres for millioner af kroner i it, er der for lidt fokus på, hvilken gavn læreren kan have af den nye teknologi i sin undervisning. Derfor er det slet ikke sikkert, at det nye udstyr fører til, at eleverne bliver dygtigere til at læse og regne.
Sådan lyder vurderingen fra såvel en af landets førende forskere i it-baseret undervisning som formanden for folkeskolens it-vejledere.
- Der er i samfundet en bred enighed om, at it er løsningen på alle problemer. Men it kan ikke gøre dårlig undervisning god. Der er risiko for, at man bruger hele budgettet på iPads uden at tænke så meget over, at det også koster penge at få det rigtige indhold til maskinerne. Og der er en risiko for, at maskinerne bliver brugt til at støtte aktiviteter, eleverne ikke lærer noget af, siger lektor ved DPU Aarhus Universitet Jeppe Bundsgaard til Kristeligt Dagblad.
Binder sig for meget
Jeppe Bundsgaard bakkes op af John Klesner, der er formand for it-vejlederforeningen og pædagogisk it-konsulent i Favrskov Kommune.
Han mener, at de kommuner, som satser på iPads til alle elever, binder sig for meget til én type maskine i forhold til, at mobiltelefoner, tablets og computere har hver deres stærke og svage sider.
- Det virker på mig, som om nogle kommuner har stirret sig blind på, hvilket it-udstyr der er smart lige nu, uden at være bevidst om, hvilke konkrete undervisningsformål det skal opfylde, siger han til Kristeligt Dagblad.
Køber stort ind af iPads
Kommunerne har i mange år haft it på skolebudgettet, men stadig flere kommuner nøjes nu ikke med at give elever adgang til en computer, men køber stort ind af den relativt billige iPad, som er en såkaldt tablet-computer fra firmaet Apple. Dermed kan de tilbyde hver elev en maskine.
Ifølge Jeppe Bundsgaard er denne strategi, som blandt andre Odder, Syddjurs og Skanderborg kommuner har valgt, "overilet".
Han betragter det som et eksperiment i meget stor skala, som ikke nødvendigvis fører til dygtigere elever.