Frisør: - Coronapas giver ikke mening

Frisørerne åbner igen fra den 6. april med krav om, at kunder fremviser et coronapas. Frisørejer er glad for udsigten til at kunne åbne men undrer sig over, at coronapasset gælder for frisører, når det ikke gælder for tøjbutikker og supermarkeder.

Med en aftale om genåbning af Danmark på plads kan frisører og andre liberale serviceerhverv genåbne fra den 6. april.

Glæden er stor hos salonejer Christian Montez i salonen af selvsamme navn i Hinnerup, som snart kan finde saksen frem igen.

- Jeg er selvfølgelig rigtig glad for, vi endelig får lov til at åbne, siger Christian Montez til TV2 ØSTJYLLAND.

Skal lege coronapoliti

Sammen med glæden over genåbningen melder der sig dog også en række spørgsmål, fortæller Christian Montez. Han er usikker på, hvordan det kommer til at fungere, når frisørerne skal, som han selv kalder det, ’lege coronapoliti’. 

Ved genåbning af frisørerne følger også med, at alle kunder, foruden krav om at bære mundbind eller visir og følge retningslinjer for smitteforebyggelse, skal vise deres coronapas.

Det betyder, at kunder skal kunne dokumentere, at de er færdigvaccineret, at de har været smittet eller er blevet testet negativ for corona inden for 72 timer.

Hvad er et coronapas?

- Jeg synes ikke, det giver mening for små serviceerhverv. Der er ingen grund til at gøre ting mere indviklet, end de er i forvejen. Var det nu en koncert eller andet med mange mennesker, synes jeg, det giver bedre mening, siger han.

Hvorfor hos frisøren, men ikke i tøjbutikken?

Christian Montez undrer sig over, hvorfor coronapasset skal gælde for frisørkunder, når de ikke gælder for kunder i tøjbutikker og supermarkeder.

- Vi har så få mennesker inde ad gangen. De sidder i en stol og rører ikke ved noget, som man gør i supermarkedet og tøjbutikker, siger han.

Derudover frygter han, coronapasset vil have betydning for salonens impulssalg.

- Det med at hvis man er på vej hjem fra arbejde og tænker ’gud, jeg mangler en shampoo. Den kan jeg lige hente hos frisøren. Nå, nej, siger han.

Er det ikke bedre, end at du slet ikke må åbne?

- Jo, jeg er glad for, vi kan få lov til at åbne. Men vi har kontaktoplysninger på alle kunder, så hvis der opstår smitte, ved vi, hvem der har været der. Jeg synes, det er bedre, man sætter ind over for smitteopsporing, siger han. 

Coronapas har betydning på lang sigt

Christian Montez tror ikke, coronapasset kommer til at have betydning for, om salonens kunder bestiller en klipning på kort sigt.

- Rigtig mange venter på, vi kan få lov til at åbne, siger han.

Som det ser ud lige nu, har salonen flere måneders ventetid. Christian Montez tror dog, kravet om et coronapas vil have en effekt på lang sigt.

- På et tidspunkt udligner det sig lidt, og det kunne godt have effekt på, at der ikke står lige så mange i kø, når vi får arbejdet os igennem, siger han.

Partierne bag aftalen om genåbning har aftalt, at partierne i maj og juni 2021 vil drøfte erfaringerne med anvendelsen af coronapasset og tage stilling til passets fortsatte omfang og brug.

’Vi er ude af træning’

Christian Montez fortæller, det nu er vigtigt, at han og hans personale passer på helbredet.

- Det er rigtig hårdt for ryggen og skuldrene at arbejde som frisør. Vi er ude af træning i at stå op og klippe en hel dag, siger han.

Christian Montez har ikke tænkt sig at hæve sine priser på grund af nedlukningen.

- Vi er nødt til at være konkurrencedygtige, så det kommer vi ikke til at gøre, siger han. 

La Cabra Coffee

play Kamp for tilflyttere: Randers jagter nye borgere i Aarhus

Holger Beyer Svømning

Holger undrer sig: Hvorfor åbner svømmehallerne ikke?

Jacob Fihl-Jensen (1)

play Naboer raser over farlig nedrivning af mejetærsker-fabrik

IMG_6045

play Må jeg klare mig selv? Nej, du må få hjemmehjælp

jyske bank

Jyske Bank-filialer har fået mistænkelige pulver-breve

Jacob Nielsen AGF

AGF-direktør får bøde og karantæne for udbrud efter FCK-kamp

Dagens mest læste