Favrskov Kommune dropper private veje
Byråd vil alligevel ikke omdanne knap 80 kilometers offentlige veje til private fællesveje
Der var glæde at spore i Favrskov i dag. Byrådet har nemlig besluttet at annullere beslutningen om at omdanne knap 80 kilometers offentlige veje til private fællesveje.
Dermed skal de mange grundejere alligevel ikke selv betale for vedligeholdelse af vejene.
- Det værste scenarie havde været, hvis vi skulle af med omkring 2.000 til 3.000 kroner hvert eneste år for at kunne spare alle de penge sammen til reparation af vejen, siger Torben Gorm Larsen, der bor i Ulstrup og er en af de grundejere, der ellers ville have været berørt.
Læs også
Rambøll kom sidste år med en rapport, der beskrev tilstanden på kommunens veje. Men rapportens resultat, det kunne grundejerne ikke helt genkende.
- Da jeg fik rapporten og læste den i gennem, så tænkte jeg: Gad vide om det er vores veje, de har været ude at kigge på. Det var min første indskydelse, siger Torben Gorm Larsen.
Grundejerne valgte efterfølgende selv at betale 25.000 kroner for en ny rapport fra Teknologisk Institut. Rapporten sendte de videre til Favrskov Kommune.
Kommunen erkender nu, at deres beslutning om at omdanne de offentlige veje til private fællesveje var en fejl.
- Det kan man godt sige. Vi har i hvert fald valgt at sige, at der er tvivl, og den tvivl lader vi borgerne komme til gode, siger formand for Miljø- og Teknikudvalget i Favrskov Kommune, Kurt Andreassen (V).
Ikke den eneste kommune
Mens man nu har droppet at privatisere de offentlige veje i Favrskov, så er der andre østjyske kommuner, der stadig har planer om at lave offentlige veje om til private fællesveje. Her er der tale om Silkeborg, Aarhus, Syddjurs og Randers.
Og hvis der skulle være grundejere i andre kommuner, der står i samme situation som Torben Gorm Lasen gjorde, så har han et godt råd.
- Så skal de gøre, som vi har gjort, og få nogle uvildige til at kigge på det, og så skal de håbe på, at den kommune følger de regler, der er.
Se mere om de private veje i videoen øverst i artiklen.