Skrabet SU-budget: Gourmetmad for under 100 kroner

Lækker mad og SU-budget hænger ikke altid godt sammen. Men det laver gourmetkok René Stenholt om på

00:52

SU og et måltid, der både rummer mange forskellige ingredienser, og som også er æstetisk flot, er noget de færreste studerende har råd og tid til at lave i hverdagen. Men det behøver hverken koste mange penge eller være tidskrævende. Gourmetkok René Stenholt tryller for 100 kroner få ingredienser om til en gourmetret - lige til at servere.

Daniel Johannesen er studerende, og han kender alt til at gå efter billige varer. Han er udstyret med en indkøbsliste og et maksimalt budget på 100 kroner. Indkøbslisten er en blanding af billige varer - deriblandt majs, som er en Daniels yndlingsingredienser, og den er lavet i samarbejde med gourmetkok og køkkenchef på Østergade 1 i Randers.

Læs mere om eksperimentet med Daniels 30 dage i Randers her

Det er ikke kun ingredienserne, der er med til at gøre maden lækker. René Stenholt peger også på, at anretning og smag går hånd i hånd.

- Det er tit anretningen, der gør tingene, og hvis man bruger to sekunder på at lægge det pænt, så smager maden også 25 procent bedre, siger han. 

Læs også Selvudnævnt datingkonge: Her er Østjyllands bedste datingspots

Studerende går ikke rundt med den største pengepung, men man kan sagtens kan lave sund og nærende mad for billige penge. Kød kan være en dyr fornøjelse, men det behøver det ikke være, hvis man kigger sig om i supermarkedet.

- Kød til nedsat pris er godt at købe som studerende, på den måde kan man få et udvalg af forskellige kødtyper uden at sprænge budgettet for meget. Vælg fjerkræ, fisk og kød med nøglehulsmærket eller med maks 10 procent fedt per 100 gram. Husk at krydre og pynte med grøntsager, gerne med farve, det fremmer smag og madoplevelsen. Kræs for alle sanser, siger Jane Agergaard, klinisk diætist.

Fem råd: Spis sundt og billigt på SU-budget

  1. Gå efter Fuldkorns- eller Nøglehulsmærket, når du handler ind. Det er din garanti for mad med mindre salt, sukker og fedt samt flere kostfibre.
  2. Spis mange grove grøntsager. De er en billig kilde til fibre, fylde i maven, vitaminer og mineraler. De grove grøntsager er bl.a. kål og gulerødder, og altid tilgængelige i Danmark. Vælg grøntsager efter sæson, hvilket påvirker pris, smag og kvalitet. Grøntsagsposer på frost er også helt godkendt.
  3. Vælg fisk, fjerkræ og kød med nøglehulsmærket eller med maks 10 procent fedt per 100 gram. Supplér gerne med alternative proteinkilder, som bønner, linser og æg. Disse er ofte billige, rige på fibre samt protein, som mætter.
  4. Rugbrød er sundt og billigt. Minimér gerne dit forbrug af forarbejdet kødpålæg, brug fx æg, kartoffel eller kødrester som dit pålæg
  5. Minimer dit madspild og spar penge. Anvend rester dagen efter eller frys ned i mindre portioner. 
    Kilde: Klinisk diætist Jane Agergaard 

Daniel er vild med René Stenholts gourmet-trylleri, og han har også fået smag for nye måder at tilberede sine majs på.

- Majsene er himmelske. Den lille smule fløde, lidt krydderi og lidt chili giver en fantastisk smagsoplevelse. Det er lidt noget andet end at spise majs ud af dåsen, siger Daniel Johannesen, mens han nyder resten af måltidet.

I denne uge kan du se, hvordan det går for Daniel, når han selv skal prøve kræfter med gourmetretten.

Du kan se mere om René Stenholts gourmet-trylleri i videoen øverst i artiklen. 

Ingredienser og fremgangsmåde

Indkøbsliste til to portioner:
2 pakker kyllingeoverlår
Serranoskinke
Frisk chili
1 pakke dåsemajs
1 bundt forårsløg
0,25 liter fløde
Krydderi: tørret salvie, salt og peber.
Kødtråd (kan købes i diverse supermarkeder)
Du kommer sandsynligvis til at have overskud af majs, fløde, chili og forårsløg, som du kan bruge i andre sammenhænge.
Hvis du ikke er til chili, kan du med fordel bruge rød peber.

Sådan gør du:
Madlavningstid: 30 minutter
Fjern benene og det værste fedt fra kyllingeoverlåret.

Put salvie, salt og peber på kødet og afslut med et stykke skinke. Rul kyllingen sammen som en roulade og bind kødtråden rundt om. De to kyllingeruller skal nu i ovnen i 15 minutter på 220 grader.

Varm to pander op. Snit chili og rist det sammen med 1 dåse majs på en pande med fedtstof. Du får den bedste smag ved både at bruge olivenolie og smør. Når der er gået et par minutter, hælder du lidt fløde sammen med for at skabe en cremet konsistens og krydr med lidt salt og peber.
På den anden pande steger du én chili, der er halveret, sammen med to stykker skinke, der steges, til de er sprøde. 

Tag fire forårsløg. Skær toppen og bunden af og fjern grimme blade. Flæk dem i bunden, for når du steger forårsløgene, skal bunden have meget mere end toppen, og når de er skåret over, passer det med, at hver ende får det, de skal have. Tag skinken af panden og steg forårsløgene. Tilføj lidt salt og peber og lidt olie, hvis der mangler fedstof. Steg forårsløgene til de er bløde og møre.
Når kyllingen er færdig, kan du med fordel hælde kyllingesaften i panden med majs og chili. Lad kyllingen hvile i 5 minutter inden servering.

Bind kødtråden af kyllingen, når den kommer ud. Nu er alt klar til anretning. Tag en dyb tallerken og placér kyllingestykkerne. Hæld majs og chili ned over og pynt til sidst med forårsløg, chili og et stykke skinke på toppen. Servér overskydende majs, chili og forårsløg ved siden af.