KONFIRMATIONSMODEN GENNEM TIDEN

_______________________________

Nok har meget ændret sig i løbet af de sidste 150 år, men én ting er stadig præcis den samme: Vigtigheden i at føle sig smuk, flot og godt klædt på til sin store dag. Konfirmationen.

Moden er dog en anden sag. Den har ændret sig, som vinden blæser. Korte kjoler, lange kjoler og alt derimellem med strut eller helt slanke linjer præger modebilledet på skift op igennem tiden.

TV2 ØSTJYLLAND har allieret sig med Tove Engelhardt Mathiassen, som er museumsinspektør ved Den Gamle By og ekspert i dansk tekstilhistorie, og bedt hende fortolke og gennemgå moden på konfirmationsbilleder fra 1800-tallet og frem til i dag.

________________________________

 

1840'ERNE: HVID KJOLE VAKTE STOR OPSIGT

»I 1800-tallet var det mest almindeligt at bære en sort konfirmationskjole, så denne hvide kjole vakte stor opsigt i Aarhus i 1847. Moden efterlignede de store historiske stilarter hele vejen op igennem 1800-tallet, og stilmæssigt vil man kalde den her kjole ny-rokoko på grund af den karakteristiske runde form.  Den store krave hedder en Bertha, og den var især moderne mellem 1830 og 1865. Den falder blødt ud over skuldrene, og fremhæver på den måde skuldrene, som var karakteristisk for periodens romantiske kvindemode.«

Konfirmationskjole fra 1847. Fotograf: Poul Ib Henriksen. Kjolen er i Den Gamle Bys store dragtsamling.

 

 

1890'ERNE: SORTE OG HVIDE KJOLER BATTLER OM KAP

»Pigen er meget moderne klædt i en todelt kjole i mørke farver med fløjlsbesætninger ved ærmer og hals. Man kan se på ærmerne, at de er fra starten af 1890’erne, fordi de har udposninger ved skuldrene, som var karakteristiske for den tid. Sorte konfirmationskjoler er på denne tid stadig lige så almindelige som de hvide, og denne kjole, som er en typisk højtidsdragt, er helt sikkert blevet brugt til andre festligheder efter konfirmationen.«

Konfirmand fotograferet i Aarhus på sin konfirmationsdag i 1891. Fotograf: Arthur Gylstorff. Den Gamle By.

 

 

1910’ERNE: ET BARNLIGT KONFIRMATIONSOUTFIT 

»Konfirmanden bærer matrostøj, som fra 1880’erne og frem til cirka 1930’erne var små drenges festtøj. At en dreng havde matrostøj på til sin konfirmation ville dog af mange blive opfattet som barnligt, fordi han nok er lidt for gammel til det. Dengang ville man føle sig voksen, hvis man fik en habit til sin konfirmation. At drengen bliver konfirmeret i matrostøj kan være et tegn på, at familien ikke har haft råd til at give ham et jakkesæt.«

En dreng på sin konfirmationsdag i 1915 på Frederiksberg. Fotograf: August Olsen. Frederiksberg Stadsarkiv.

 

 

1920’ERNE: KVINDELIGE FORMER ER UMODERNE

»I 1920’erne er den slanke drengepige uden kvindelige former moderne. Pigerne brugte undertøj, der strammede barmen ind, så de fik en meget slank facon. Kjolerne er løse med lavtsiddende, løs taljemarkering. Det er noget helt nyt, at kvinder viser deres ben.«

En pige fotograferet på sin konfirmationsdag i 1925 på Frederiksberg. Fotograf: Ukendt. Frederiksberg Stadsarkiv. 

 

 

1930'ERNE: BILLIGE PERMANENTVÆSKER OG AMERIKANER-INSPIRERET HÅR

»Man kan se, hvordan den amerikanske filmindustri har effekt på konfirmandernes stil. Permanentvæskerne bliver billigere i 1930’erne og fra, at pigerne har langt, opsat hår, får de det der korte, kække hår med permanentkrøller. Til pigernes kjoler bruges charmeusesstoffer, som falder flot om kroppen. Det feminine og slanke var i fokus i det her årti. Drengene er i mørke habitter, som ser lidt store ud til dem. Det kunne godt tyde på, at det er noget, de har lånt af deres storebrødre eller fædre.«

Konfirmander fotograferet på deres konfirmationsdag i 1937 i Bork i Ringkøbing-Skjern Kommune. Fotograf: Ukendt. Egvad Egnshistoriske Samling. 

 

 

1940’ERNE: KRIGEN OG BESÆTTELSEN PRÆGER MODEN

»Moden i 1940’erne er tydeligt præget af besættelsen, hvor mange ting er rationerede. Tøjet blev genbrugt og syet om. Under besættelsen var der mangel på materialer, så mange piger er blevet konfirmeret i deres søstres kjoler eller mødres brudekjoler. Det er helt tydeligt på håret, at det er et billede fra 1940’erne. Hvis man ser amerikanske film fra 40’erne, har alle heltinder nemlig bølget hår ligesom konfirmanden på billedet.«

En konfirmand får taget billede til sine takkekort ved en fotograf i 1948 i Aarhus. Fotograf: Daniel Nielsen. Den Gamle By.

 

 

1950’ERNE: MARILYN MONROE OG STORE BRYSTER

»I 1950’erne er der mere fylde i kjolerne end i for eksempel 1930’erne, hvor det slanke var moderne. Det er modeskaberen Christian Dior, der har fået æren for at have skabt en ny mode med mere stof i tøjet. Moden var et slankt midtpunkt med vidde over og under. Moden er inspireret af amerikanske film fra årtiet, hvor idealet for skuespillerinder som Marilyn Monroe var at have store barme. Det har pigerne på billedet selvfølgelig ikke, fordi de er unge, men kjolerne er alligevel designet sådan, at det giver mere fylde til barmen. Derudover har drengene butterfly på, og det er et nyt træk i konfirmationsmoden sammenlignet med tidligere, hvor slips var det fine valg og butterfly blev forbundet med noget afslappet.«

Præsten sammen med sit konfirmandhold i Silkeborg i 1954. Fotograf: Johannes Jensen. Silkeborg Arkiv. 

 

 

1960’ERNE: EN TYDELIG VELSTANDSPERIODE

»Der er velstandsperiode i 1960’erne, og det kan man se på konfirmandernes tøj. Indkomsterne steg fra slut 50’erne og op igennem 60’erne, og pludselig blev ungdomsgenerationen en stor, købedygtig gruppe. Det betød, at modeskaberne begyndte at designe tøj direkte til unge mennesker, og derfor tror jeg, at det er et fåtal af konfirmanderne, der har genbrugstøj på. Pigerne har korte kjoler på, og det er typisk for årtiet, hvor det ikke kunne blive kort nok. Der florerer mange teorier om, at når der er opgangstider, så er korte kjoler moderne, men det ved jeg ikke, om jeg er helt enig i. Spidse sko var vejen frem i 60’erne - også for drengene.«

Konfirmander i Tarm kirke i 1961. Fotograf: Ukendt. Egvad Egnshistoriske Samling

 

 

1970’ERNE: DET NATURLIGE ER IDEALET

»I 1970’erne dyrkede man naturligheden, og idealet var det naturlige look. ”Det naturlige”, økologi og bæredygtighed var alt sammen led i en helt politisk bevægelse på det her tidspunkt, og det skinner igennem i konfirmationsmoden. Drengenes tøj er afslappet, og jeg tror, at ungdomsoprøret i 1968 er en god forklaring på det. Efter det får mænd nemlig en mere afslappet beklædning, som hænger ved hele vejen op igennem 70’erne. Modsat 1960’erne er det i 1970’erne de helt lange kjoler og nederdele, der er moderne, både som hverdags- og selskabstøj.«

Konfirmandbillede fra 1979 i Pindstrup kirke. Fotograf: Ukendt. Midtdjurs Lokalhistoriske Arkiv.

 

 

1980'ERNE: EN KONTRASTFYLDT OG SPRAGLET TID

»1980’erne var en kontrastfyldt og sjov tid, og det skinner også igennem på billedet. Denim var den helt store mode allerede i 70’erne, som blev kaldt for den blå generation, men trenden blev i høj grad hængende i 1980’erne også. Konfirmanderne ser meget forskellige og spraglede ud, og det stemmer godt overens med den generelle mode på det her tidspunkt, som var netop spraglet. I 1980’erne begynder man for alvor at putte mange penge i konfirmationerne og det show, der skabes omkring dagen. Det afspejler sig dog ikke i konfirmandernes tøj, særligt ikke drengenes, og det er simpelthen, fordi tøjmoden er at se meget afslappet ud.«

Konfirmander i Nimtofte kirke i 1985. Fotograf: Ukendt. Midtdjurs Lokalhistoriske Arkiv. 

 

 

1990'ERNE: UNDERTØJET RYKKER UDEN PÅ TØJET

»Jeg vil vurdere, at de unge fra 1980’erne og frem selv har valgt deres outfit til konfirmationen, og det er sikkert også derfor, at drengen her har en jakke på, der ligner Kansas-arbejdstøj frem for en habit. Pigens outfit afslører en trend, som vandt frem i 90’erne. Nemlig, at man købte underkjoler i genbrug og brugte dem uden på sit tøj. Det tog modebranchen lynhurtigt til sig, og så fabrikerede de tøj og konfirmationstøj, der så netop sådan ud. Og skoene er sjove: Sportssko til en kjole på så fin en dag. Men sådan er det jo også i dag, så kondisko-moden har hængt ved siden 1990’erne. Pigen har desuden bukser på, men det kunne man også godt have set i 1960’erne.«

Konfirmander fotograferet i København i 1997. Fotograf: Jørgen Jessen. Scanpix Danmark.

 

 

2000'ERNE: ET STORT, OVERDÅDIGT SHOW-OFF

»I 00’erne bliver konfirmationen et stort show-off. Det var af en eller anden grund vigtigt, at alting så overdådigt og prestigefyldt ud. Nærmest ligesom et bryllup. Det skulle være så fint og voksent, og som billedet viser, lignede pigerne næsten små brude. Det er særligt 00’ernes højkonjunktur, der gør, at konfirmationen bliver et stort opslået projekt, hvor man for eksempel bestiller mad og lokaler årevis i forvejen, og dyre racerbiler holder på rad og række ude foran kirken for at transportere konfirmanderne til fest. Den meget overdådige tilgang er dog gået lidt af konfirmationerne igen.«

Konfirmand fotograferet i 2007. Privatfoto.

 

 

2010'ERNE: SNEAKERS OG GENBRUG 

»Pigernes stil er igen legende og ung, mens alle drengene er i habit, og ser mere alvorlige og seriøse ud, end de gjorde i for eksempel 80’erne og 90’erne. Det er tydeligt på pigernes fodtøj at se, hvordan hverdagsmoden også i dette årti er trukket ind i konfirmationen. I dag går næsten alle unge i sneakers, og derfor er det også det helt naturlige valg til konfirmationen. Noget man også stille og roligt begynder at kunne spotte i konfirmationsmoden er, hvordan genbrug vinder frem. Ligesom i 70’erne befinder vi os i en tid, hvor bæredygtighed bliver mere og mere moderne, så det tror jeg, at man kommer til at se meget mere til i den nærmeste fremtid.«

Konfirmander på deres konfirmationsdag i Østbirk kirke i 2017. Fotograf: Jørn Kildall.

 

Webdok af Katrine Dam, marts 2018