muted

Watermusic – en fortælling om kærligheden mellem vandet og landet

Randers’ gamle, rå industrihavn bliver i to dage forvandlet til et magisk univers. For når det er blevet mørkt, vågner lyd, lys og projektioner og mætter sanserne i en stor drømmende forestilling. Kom med bag kulissen på Watermusic, den største udendørs kulturbegivenhed i Randers’ historie.

Den store mystiske båd med den lysende muslingeskal glider lydløst gennem det klare, næsten sorte havvand. På den solide båd troner Havets Dronning frem i mørket, indhyllet i glitrende klæder, mens Pramdrageren spejder ud over vandet. Der hersker en magisk stemning på den gamle industrihavn i Randers.

Tankerne om at skabe en kæmpestor, udendørs kulturoplevelse på havnen i Randers opstod for flere år siden. Watermusic er en del af kulturhovedstadsåret  Aarhus 2017, hvor resten af regionens kommuner også bidrager med kulturarrangementer.

De seneste to år er Watermusic stille og roligt blevet udviklet, mens tempoet de seneste par uger for alvor er blevet skruet op for at få avanceret lys, lyd, vægdans og projektioner til at gå op i en højere enhed.

 
  Foto: Søren Pagter

Og det er en stor enhed, som udgør produktionen bag Watermusic. Hele 600 mennesker er med til at få forestillingen til at fungere, og det er lige fra lokale, frivillige randrusianere til europæiske artister og produktionsfolk. Og så står den danske sangerinde Oh Land i spidsen i rollen som Havets Dronning. Foruden at spille hovedrollen i Watermusic har hun også kompeneret musikken.

Instruktør Kevin Finnan fortæller om arbejdet med forestillingen og om inspirationen til historien i Watermusic. 

Kærligheden mellem land og vand

Watermusic er en kærlighedshistorie om Havets Dronning, som møder pramdrageren fra land, og de forelsker sig i hinanden. Forestillingen instrueres af britiske Kevin Finnan. Han har tilbragt tid i Randers, hvor han har talt med lokale folk om byens historie for at finde inspiration. Handlingen i Watermusic er inspireret af Randers’ historie, hvor pramdragerne tilbage i 1700-1800-tallet fragtede varer op ad Gudenåen.

- Jeg begyndte at skabe en historie - en fortælling som handler om det specielle ved Randers. Om at Randers er et sted, hvor vandet møder landet. Det har folk altid vidst og har tilpasset sig. Det har været en del af deres liv. Randers har været et sted, hvor folk har været modige og har skabt deres eget liv, siger Kevin Finnan.

Pramdragerne trak varer op ad Gudenåen

  • I mange hundrede år var Gudenåen den vigtigste transportvej fra Randers til det indre Jylland. Transporten foregik med fladbundede pramme, såkaldte kåge. De var lastet med op til 25 tons papir, mursten, tørv, kalk, tov eller lignende. Prammene blev trukket af pramdragerne.
     
  • Pramdragerne var mænd fra samfundets nederste lag, som blev lejet til at trække de tunge læs fra Randers til Bjerringbro. Pramdragerne trak prammene med liner over skulderen. For at styre kågen og give ekstra fart brugte pramkarlene lange stager. Brugen af pramme voksede kraftigt midt i 1800-tallet. Men i slutningen af århundredet blev de overhalet af jernbanens udbredelse

    Kilder: visitgudenaa.dk, randersidag.dk, kulturarv.dk
Gudenåen ved Ulstrup 1910.
Gudenåen ved Ulstrup 1910. Foto: Randers Lokalhistoriske Arkiv.

Kevin Finnan er kunstnerisk leder af det britiske danse- og teaterkompagni Motionhouse. Han er en erfaren instruktør, som har mange forestillinger bag sig. Tidligere har han blandt andet koreograferet åbningsceremonien ved De Paralympiske Lege i London 2012, og så har han også arbejdet på projekter i forbindelse med andre europæiske kulturhovedstæder.  

- Jeg tror, alle kommer fra forestillingen Watermusic med en følelse af, at livet er en forunderlige rejse, og at det er en præstation i sig selv at leve livet, som du personligt mener, at det skal leves - at fejre det individuelle og det lokale samfund. 

muted

Et magisk univers på den gamle havn

Kajen, himlen, vandet og de rå, industrielle bygninger på havnen, danner rammen for det gigantiske, udendørs scenerum. Gennem scenografi, kostumer og rekvisitter vækkes den gamle industrihavn til live.

- Det er en unik kulisse. Der findes ingen andre som denne, siger Kevin Finnan.

Det kræver mange øvninger på havnen for at få forestillingen sat sammen, for der skal både optrædes på vandet, optrædes højt oppe på bygninger og kraner og optrædes fra luften. Og det skal tilpasses med danserne, koret, statisterne og projektionerne.

- Vi prøver på at lave en gigantisk blockbusterfilm live i et onetake. Og det giver enorme udfordringer. Vi laver en hel film live. Alt skal øves, og alt skal times til sekundet, fortæller Kevin Finnan.

Interaktivt kort: Klik på prikkerne og oplev scenerummet. Se blandt andet en Gopro-video af danserne fra Motionhouse, som danser kærlighedsdans fra en af industribygningerne.

Scenograf Sus Haugland har i samarbejde med instruktøren Kevin Finnan udviklet Watermusics visuelle udtryk, og det er en lang proces.

- Der går rigtig lang tid fra en idé opstår, til der bliver lavet en skitse, til de rigtige mennesker findes, og til at man til sidst får lov til at lave det, siger Sus Haugland.

Et udsnit af de mange skitser, som er blevet lavet i forbindelse med udviklingen af Watermusic.
Et udsnit af de mange skitser, som er blevet lavet i forbindelse med udviklingen af Watermusic.

Et seks meter højt hus i jern, inspireret af Ingvar Cronhammars Redfall-skultur i Randers. En gammel båd. Aflagte handsker fra lokale borgere. Lysende stave i plexiglas, inspireret af pramdragernes historiske stager. Det er nogle af de rekvisitter, Sus Haugland har arbejdet på. Som scenograf arbejder hun til forestillingen med grafiske udtryk og forenkling.

- Rekvisitterne skal være store, tydelige og forhåbentlig lidt poetiske og ret stiliseret, fordi de skal ses på 60 meters afstand. Så jeg skal kalde på nogle associationsrækker hos publikum, siger hun.

Bliv klogere på rekvisitterne sammen med Sus Haugland. 

Hovedrekvisitten er stager, som pramdragerne skal danse med. Dem er der 52 af, og de har været på en lang rejse, inden de er landet i Randers. Sus Haugland har udvalgt stagerne, som er blevet bestilt fra Italien. Stagerne skal kunne lyse med forskellige farver, og teknisk skal de kunne styres på en afstand af 60 meter. Derfor er blevet lavet et specielt lysdesign, som er sendt til en fabrik i Taiwan, som har produceret lysdesignet til alle stagerne.

Vand som inspirationskilde

98 speciallavede kostumer er med i Watermusic. Udover at være scenograf er Sus Haugland også kostumedesigner. Allerede for et år siden begyndte hun at danne sig forestillinger om kostumernes udtryk.

- Jeg har vidst, det har handlet om vand, og at Randers ligger ved vandet. Jeg har fået billeder i hovedet om hvidt, skum, blåt og transparent, og det har været med til at bestemme materialer og sat tankerne om kostumerne i gang.

Der ligger mange tanker, tegninger og arbejdstimer bag kostumerne. Særligt de to svanekostumer. Fjerene er lavet af billig voksdug, elastisk lim og strips, og de store fjer har hængt til tørre hjemme i Sus Hauglands have.

Svanekostumets fjer hænger til tørre. 
Svanekostumets fjer hænger til tørre. 

Og der skal også tages højde for funktionaliteten. Danserne skal kunne bevæge sig i svanekostumerne, som skal kunne tåle blæst, samtidig med at de ikke må veje for meget.

Ud over svaner tæller kostumerne både den eventyrlige dronning og almindelige borgere.

- Stykket her kombinerer den gode solide randersborger og den magiske dronning, der kommer udefra. Vi prøver at blande det reelle med det magiske, siger Sus Haugland. 

Kom tæt på nogle af kostumerne i Watermusic, og hør om tankerne bag dem. 

 

muted

Unikt komponeret musik og svævende dans

Jeg har lavet et ret storslået, pompøst lydunivers.
Oh Land

Watermusic taler til sanserne. Ud over de mange visuelle virkemidler, så er der et helt særligt lydunivers. Den danske sangerinde Nanna Øland Fabricius, bedre kendt som Oh Land, har komponeret musikken og skrevet sangene i sit studie helt specielt til den 45 minutters lange forestilling.

- Jeg har lavet et ret storslået, pompøst lydunivers. Jeg er blevet inspireret af industrilyde, der er rigtig mange samplede maskinlyde, rigtig mange maskinfartøjer, traktorer, forskellige trucks og selvfølgelig havet. Så det er meget industrien kontra det organiske univers, bølgelyde og stemmer, siger Oh Land. 

Hør Oh Land fortælle om sin rolle og det lydunivers, som hun har lavet til Watermusic. 

Det er første gang, Oh Land er med i et projekt af den her størrelse med så mange mennesker og maskiner på én og samme tid.

- Da jeg blev spurgt, tænkte jeg først, wauw, det lyder virkelig som et sindssygt projekt – kan det virkelig være virkelighed? Og så tænkte jeg, det bliver jeg nødt til at være en del af, fordi det lyder så langt ude, at den mulighed får jeg aldrig igen, fortæller hun.

At arbejde med musik i 45 minutters længde og kunne lege med lyde og stemmer er ikke noget, Oh Land er vant til i sin almindelige musikproduktion. I Watermusic er der plads til detaljerne.

- Nogle gange sidder jeg og bruger 100 år på at lave en eller anden lyd i en popsang, som ingen nogensinde hører, fordi de bare hører omkvædet. Så det er vildt sjovt bare at kunne fordybe sig i detaljerne.

Og detaljerne i musikken skal publikum nok få at høre, for på havnen er der flere end 100 højtalere og omkring 30 kilometer kabler.

Drømmende animationer og dans på industribygninger

Det avancerede lys og de animerende projektioner på både vandet og industribygningerne skal være med til at skabe et magisk univers. De er lavet af spanske Logela Multimedia, som er specialiseret i digital kunst, videoanimation, 3D-mapping og projektioner til live-performance. Animationerne på industribygningerne skal nogle professionelle dansere, som er med fra Motionhouse, interagere med.

De to professionelle dansere fra Motionhouse, Martina Bussi og Junior Cunningham, fortæller om deres performance. 

 - Vi skal danse på murerne og interagere med film og billeder. Vi har tre eller fire store, smukke billeder, som vi svæver ind, ud og op og ned af, og forhåbentlig lave nogle smukke bevægelser på murene, siger Junior Cunningham.

muted

Lokale, frivillige kræfter

Det er jo fedt, det er i Randers. Det er fedt, vi er så mange mennesker, som bakker op.
Rebekka Hjorth

Frivillige medvirkende, i alderen 15 til 80 år, er en vigtig del af forestillingen. De udgør en langt større del af stykket end de professionelle. Nærmere bestemt er der ni professionelle dansere med fra det britiske dansekompagni Motionhouse mod 270 korsangere, 28 gymnaster fra Randers gymnastiske Forening, 44 statister og 16 dansere, som alle er frivillige. En af dem er 23-årige Sofie Rødkjær Blendstrup, og selvom hun godt var klar over, at Watermusic ville være en stor produktion, er hun alligevel blevet overrasket.

- Det er meget større, end jeg troede, det var, siger hun.

Koret skal bakke Oh Land op med sang, statisterne skal være pramdragere, gymnasterne skal danse på et stort stillads, og danserne skal danse på podier ganske tæt på publikum, skabe følelser og nærhed hos publikum.

- Jeg tror, vi står én meter fra publikum på podier. Det bliver virkelig intenst, siger Sofie Rødkjær Blendstrup.

Mød nogle af de frivillige og hør hvordan det er at være en del af Watermusic.

Koret har lagt mange timer i at lære noderne, som de fik i begyndelsen af foråret. Danserne fra Motionhouse har lært alle gymnaster, statister og dansere koreografien, hvor de første trin blev trådt i juni. Rigtig mange af de frivillige er fra lokalområdet, og for korist Rebekka Hjorth fra Randers Egnsteater er det en særlig oplevelse at få lov til at være med i så stor en opsætning i hjertet af Randers.

- Det er jo fedt, det er i Randers. Det er fedt vi er så mange mennesker, som bakker op. En fed mulighed for at få en kæmpe oplevelse, fortæller hun.

Fakta om Watermusic

Spiller: 2.-3. september 2017 på den gamle industrihavn i Randers.
 
Producent: Randers Egnsteater

Billetter: Der blev udsolgt på fire uger, da der blev åbnet for billetsalg i marts. 1000 ekstra billetter blev sat til salg slut juni, og de forsvandt i løbet af et par dage.
 
Varighed: 45 minutter
 
I alt kommer 15.000 mennesker til at se Watermusic i løbet af weekenden.
 
7,5 millioner kroner koster forestillingen. Den er blandt andet støttet økonomisk gennem donationer og sponsorer.
 
Eksport: Randers Egnsteater er blevet inviteret til at opføre et 20 minutters show ved floden i den kinesiske storby Guangzhou til efteråret.
 
Medvirkende: Omkring 600 mennesker er med til at få hele forestillingen på benene.

Webdok af Rebekka Juul Bruun, august 2017.