Vil udlicitere togdrift

Gamle tog vækker vrede

Gamle og langsomme MR-vogne og fejlfyldte IC4-tog duer ikke på strækningerne mellem nogle af Danmarks største byer - Aalborg, Aarhus og Esbjerg.

Det mener regionsformændene i Nordjylland og Syddanmark, som vil have DSB til at overdrage strækningerne til andre jernbaneselskaber.

- Vi ser gerne, at man går ind og lader en tredje mand drive noget af trafikken, siger Ulla Astman, som er socialdemokratisk regionsrådsformand i Nordjylland.

Hun vil i midten af november drøfte muligheden for udlicitering af togdriften på et møde med transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Også formanden for Region Syddanmark, Carl Holst (V), har bedt om et møde med ministeren.

- Hvis jeg ikke kan levere på mit offentlige sygehus, prøver jeg at få hjælp af private leverandører. Jeg siger ikke til de syge borgere: "Du kan ikke få hjælp, for vi er i en svær situation," argumenterer han.

Historier om forringelser
Forslaget fra regionsrådsformændene kommer efter en række historier om kommende forringelser af togdriften i Jylland.

Først besluttede DSB at indsætte de langsomme og umoderne MR-tog på strækningen Aalborg-Aarhus og Esbjerg-Aarhus.

Og torsdag meddelte DSB så, at de mest fejlbehæftede IC4-tog vil blive sat ind på de samme strækninger, hvilket vil medføre flere forsinkelser.

Lektor Per Homann Jespersen fra RUC har dog svært ved at se gevinsten ved en udlicitering, som han ser som en stor omvæltning for at løse et midlertidigt problem.

- Det vil tage nogle år at gennemføre udliciteringen, og det vil have kolossale økonomiske konsekvenser for DSB, det vil sige skatteyderne, argumenterer trafikforskeren.

Han kan godt forstå, at jyderne er trætte af DSB's materielproblemer, men han mener ikke, de bliver forfordelt.

- På Sjælland må folk stå op i togene på grund af materielproblemerne, påpeger han.