Vil poste flere penge i IC4-tog

Anbefaler at øge bemanding på værksteder i Aarhus og Randers

Foto: Jens Hasse/Chili foto

De omstridte IC4-tog bliver ikke droppet.

Det siger transportminister Henrik Dam Kristensen, efter at en rapport fra rådgivningsfirmaet Atkins konkluderer, at det er alt for sent at slippe ud af kontrakten med den italienske togfabrikant AnsaldoBreda.

- IC4 kan komme ud at køre. Det er glædeligt, men det er ikke rosenrødt. Det vil tage tid, og det er ikke optimalt. Det kræver en ekstraordinær indsats fra DSB, og det kommer ikke til at ske fra den ene dag til den anden, siger Henrik Dam Kristensen.

Rapporten anbefaler, at man i stedet øger bemandingen på de værksteder i Aarhus og Randers, der arbejder på at rette fejlene i de nye tog med minimum 50 procent. Det vil betyde en ekstraudgift på mindst 400 millioner kroner.

"Value for money"
Med de rabatter, DSB har fået som følge af fejl og forsinkelser vil togene dog stadig repræsentere "value for money", lyder det i rapporten.

- Det er helt afgørende, at IC4 kommer ud at køre, for vi har ikke noget alternativ. Selv om man poster de penge i det, så får vi noget for pengene, og det er en glædelig meddelelse til de danske skatteydere, mener Henrik Dam Kristensen.

Rådgivningsfirmaet beskriver IC4-togene som et grundlæggende "udmærket tog", men der har været en mængde problemer, der har betydet, at kun ganske få af togene nogensinde har været i brug.

Specielt sammenkoblingssystemet er for kompliceret, og det skal rettes, før de 83 togsæt kommer på skinnerne. Det arbejde kan være afsluttet sidst i 2013.