Valg: TV eller ansigt-til-ansigt?
Vælgerne foretrækker valgkamp på TV
Hvis politikerne skal fange vælgernes opmærksomhed i den kommunale valgkamp, så gælder det først og fremmest om at komme på TV. Det viser en rundspørge fra KMD Analyse. De klassiske massemedier er nemlig de mest foretrukne kanaler, når vælgerne skal modtage politikernes budskaber i forbindelse med kommunalvalget.
På en delt førsteplads som danskernes mest fortrukne kanal for valginformation ligger regional- og landsdækkende TV. Begge medietyper får opbakning af 52 pct. af de adspurgte danskere. Herefter er der et godt stykke ned til andenpladsen, som er de trykte regional- og lokalaviser med 35 pct. På tredjepladsen ligger de landsdækkende online nyhedsmedier med 29 pct.
- Det er ikke sensationelt, at det er via de klassiske medier borgerne henter deres information i en valgkamp. Vi ser ikke de helt store forskelle mellem de landsdækkende medier og de regionale, hvilket i og for sig måske kan overraske lidt, da det netop er et kommunal- og regionalvalg. Vi ser dog, at de regionale aviser er lidt foran deres landsdækkende kollegaer på dagbladene, siger Morten Langager, kommunikationsdirektør i KMD, der står bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Ansigt til ansigt møder ikke populære
Generelt tegner rundspørgen et billede af, at det er kommunikation gennem de klassiske medier, der foretrækkes af danskerne.
Særligt de fysiske møder mellem borgere og politikere ligger i den lave ende. 13 pct. vil gerne møde politikerne på gaden, vælgermøderne får opbakning af 11 pct. og værst ser det ud for dør til dør mødet, som kun 1 pct. foretrækker.