Unge lokket af breve og sms'er

Her er de bedst til at få unge til stemme

Ved hvert folketings-, kommunal- eller europaparlamentsvalg forsøger kommunerne og politikerne at knække koden til, hvordan man i højere grad får de unge til stemmeboksene.

I Silkeborg Kommune lancerede man i efteråret 2013 kampagnen "beSTEM Silkeborg", hvor kommunen blandt andet sendte sms'er og breve til borgerne med opfordringen om at stemme til kommunalvalget.

LÆS OGSÅ: Valg: De gamle bestemmer

Nu viser en ny rapport fra forskere på Københavns Universitet, at lige netop de initiativer var de allermest effektive i forhold til at øge valgdeltagelsen ved kommunalvalget.

Forskerne har set på i alt 12 eksperimenter fra landets kommuner, og her havde Silkeborgs sms'er og breve den største gennemslagskraft.

Resultatet af undersøgelsen vækker glæde i Silkeborg, hvor kommunen nu fremover kan målrette deres indsats endnu mere:

- beSTEM i Silkeborg har vist, at det er muligt at få markant flere til at stemme, og med valgforskernes rapport i hånden ved vi mere om, hvad der skal til. Breve og sms'er virker, og det vil vi bygge videre på ved kommende valg, siger Silkeborgs borgmester, Steen Vindum (V).

For de unge mellem 18 og 29 år steg valgdeltagelsen med 12 procentpoint fra 48,7 til 60,7 procent ved kommunalvalget sidste år sammenlignet med valget i 2009.