Unge fravælger bus: - Ville tage over to timer med offentlig transport

Fra 2015 til 2017 er antallet af udstedte månedskort til unge og personer under uddannelse faldet med godt 3 procent. I samme periode er prisen samtidigt steget med over 3 procent

01:42

Fra 2015 til 2017 er antallet af udstedte månedskort til unge og personer under uddannelse faldet fra lige godt 100.000 til 96.779. Det er et fald på godt 3 procent. I samme periode er prisen samtidigt steget med over 3 procent. 

Stine Bæk bor i Gjerrild og er studerende i Aarhus. Hun peger på, at det især er tiden, der gør, at hun foretrækker bilen frem for bussen.

- Hvis jeg skulle tage offentlig transport fra min bopæl og hertil, så ville det tage to en halv time, og jeg kan gøre det i en time i bil, siger Stine Bæk.

I 2007 var antallet af biler i Østjylland 297.002, i 2018 var det tal steget til 395.642. Det er en stigning på næsten 100.000 biler. 

Fra 2007 til 2018 er antallet af biler i Østjylland steget med næsten 100.000.

Og hos de studerende er det også den fleksibilitet, man oplever med en bil, som gør, at bussen bliver valgt fra og bilen til.

- Hvis man nu ikke når bussen lige efter skole, så skal man vente et ekstra kvarter, så det er jo en lille frihed, man har her jo, siger studerende. Marc Abel.

- Midttrafik har fokus på de unge

Selvom antallet af unge i busserne falder, så lyder det fra Midttrafik, at man stadig har fokus på den unge målgruppe.

- Midttrafik har i vores strategiplan fokus på den unge gruppe. Vi laver digitalmarkedsføring, vi har vores Midttrafik-app. Vi vil fortsætte det gode arbejde med at gøre opmærksom på de fordele, der er ved at køre med bus, siger bestyrelsesformand i Midttrafik Claus Wistoft.

Fra 2015 til 17 er antallet af udstedte månedskort til unge og personer under uddannelse faldet fra lige godt 100.000 til 96.779.

At de unge ikke mener, at det offentlige transport er fleksibelt nok, kan det være svært at gøre noget ved, lyder det fra Claus Wistoft.

- Det et standpunkt, der er svært at gøre noget ved. Vi er jo stadig nødt til at have køreplaner, som kunderne kan regne med, siger Claus Wistoft.