Ulovlig mælkekampagne

Mejeriforeningen i Viby har brugt millioner af EU-kroner på at vildlede de danske forbrugere

Det skulle være så godt med mælk og mælkeprodukter til morgenmaden. Men nu har Mejeriforeningen, med adresse i Viby, fået et ordentligt rap over fingrene for at overdrive de gode ting, som mælken kan gøre for os i sin storstilede kampagne "morgenmælk". Det fortæller DR Østjylland.

Fødevarestyrelsen har på flere punkter stemplet kampagnen som "vildledende" og i strid med lovgivningen. Det bekræfter fødevarechef Lisbeth Borup fra Fødevareregion Vest.

Kampagnen har været i gang siden begyndelsen af 2009 og kostet 15 millioner kroner - heraf stammer halvdelen - altså 7,5 millioner kroner - fra offentlige EU-midler.

I kampagnen hævder Mejeriforeningen blandt andet, at "magre mælkeprodukter kan være med til at sænke blodtrykket", "at mælk på flere måder bidrager til at udvikle og bevare sunde tænder", og at "mager mælk i en slankekost kan hjælpe vægten nedad". Men det er altså udsagn, som ifølge Fødevarestyrelsen er udokumenterede og ikke holder i retten.

Beklager afgørelse
Hos Mejeriforeningen beklager kampagnechef Lars Witt Jensen Fødevarestyrelsens afgørelse.

- Det er selvfølgelig beklageligt, at vi har formuleret os uheldigt på nogle områder. Det tager vi til efterretning, og det vil vi selvfølgelig få rettet til, siger han til DR Østjylland.

Mejeriforeningen fik Fødevarestyrelsens afgørelse den 20. november, men har endnu ikke fjernet de vildledende oplysninger. Det møder skarp kritik fra Forbrugerrådets formand Camilla Hersom.

- Jeg synes, at det er en meget uklædelig sag for så stor en forening som Mejeriforeningen. Mejeriforeningen er ikke nogen lille frimærkeklub, det er en forening, som har nogle store medlemmer med en meget stor omsætning, og jeg synes, at det ville være helt på sin plads, at man øjeblikkeligt sørgede for at rette ind efter det, som er myndighedernes vurdering og afgørelse i den her sag, siger hun.

Kilde: P4 Østjylland