Udfordring: For mange unge dropper ud af skolen i Horsens
Øget støtte og vejledning til at vælge rigtigt er vejen frem, lyder det fra flere politikere
Op mod hver femte unge i Horsens Kommune får aldrig en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse.
Det er den nedslående statistik, som byrådspolitikerne gennem årene har forsøgt at ændre på.
I en tv-debat på TV 2 | ØSTJYLLAND mandag aften erkender borgmester Peter Sørensen (S), at den helt store udfordring er at få de unge til at blive på den uddannelse, de har valgt - og dermed også vælge rigtigt fra start.
- Det handler om at få de unge til at blive, siger Peter Sørensen.
Problemstillingen med unge og uddannelse er i øjeblikket et af kommunens største indsatsområder.
Over de kommende seks år er der afsat 200 millioner kroner til skoleområdet. Halvdelen af de penge er øremærket etableringen af nye skoler og renovering af de gamle.
Selvom det kunne lyde fristende at bruge alle pengene på undervisning og vejledning til eleverne, så er det ikke en realistisk prioritering, siger borgmester Peter Sørensen.
Forandring tager tid
På grund af kommunens stigende indbyggertal skal der også være penge til bedre og større fysiske rammer.
En af årsagerne til, at Horsens halter bagud på uddannelsesområdet skal ifølge Venstres Kristian Dyhr findes i kommunens historie og den sociale arv.
Flere og flere penge er blevet afsat til området uden det ønskede udbytte - endnu - men sådan er virkeligheden, siger han:
- Vi er på rette spor, men vi må også erkende, at det tager tid.
En stor del af byrådsmedlemmerne i Horsens udtaler i debatten, at de er enige om, at overgangen mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne er et vigtigt indsatsområde, hvis kurven skal knækkes.
Indsatser som uddannelsesvejledning og ekstra støtte til svage elever er nogle af mulighederne, der bliver bragt i spil.
I videoen øverst i artiklen kan du høre en del af folkeskoledebatten, hvor politikerne fortæller, hvordan de ser, at problemet bliver løst.
Hør også, hvad rektor for Horsens Gymnasium Jens Skov mener om det lave uddannelsesniveau og årsagen til det.