Trafikstyrelsen om Letbanen: Sikkerheden er tynd

Letbanen har fredag aften offentliggjort, at Trafikstyrelsen har underkendt sikkerheden. Den store åbningsfest er dermed udskudt på ubestemt tid

07:35

Letbanens første etape skulle have været indviet lørdag. Det er nu udskudt.

Sikkerheden på Aarhus Letbane fremstår tynd, ufærdig og usammenhængende. Så klar er dommen fra Trafikstyrelsen, der i dag har valgt at underkende Aarhus Letbane. Dermed er letbanen ikke – som ellers planlagt – klar til at køre med passagerer i morgen.

- Det er simpelthen for tyndt. Det fremstår ufærdigt. Det er ikke svarende for dagens standard, siger Kåre Clemmesen, der er vicedirektør i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Åbningen af Letbanen udskudt: Sikkerheden ikke godkendt

Ifølge Aarhus Letbane er Trafikstyrelsen ikke tilfreds med dokumentationen af det sikkerhedsarbejde, som letbanens operatør, Keolis, har udført.

Det bekræfter Kåre Clemmesen.

- Det er simpelthen for langt fra noget, vi kan godkende.

Ifølge Kåre Clemmesen er der problemer med de helt generelle beskrivelser for sikkerheden. Beskrivelser, som kommer fra operatøren.

Læs også Letbane-direktør efter aflysning: Jeg er dybt rystet

- En letbane er som et flyselskab. Der skal være procedurer for hvilke risici, der er forbundet med at køre banen. Alle skal være klar og bevidst om de risici. De skal beskrives. Og der skal stå, hvilke procedurer, der gælder, hvem der har ansvaret i de forskellige hændelser, og hvad man kan lære af det. Vi har ikke set noget, der er så fyldestgørende, at vi kan godkende sikkerheden. Det, vi har set, er for langt fra noget, der kan godkendes.

Centrale ting underkendt

Aarhus Letbane har fået grønt lys fra Trafikstyrelsen på flere andre parametre, oplyser Kåre Clemmesen.

Læs også VIDEO: Tre år med Letbanen på 38 sekunder

- En del er godkendt. Men de ting, vi har underkendt er helt centrale ting. Beskrivelser om sikkerheden, som gør, at vi ikke engang kan gå ind og vurdere, om de er klar.

Det er simpelthen for langt fra noget, vi kan godkende.

Kåre Clemmesen, vicedirektør, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Hvordan det kan lade sig gøre at stå aftenen før åbningen og så stadig ikke være klar, har direktøren følgende forklaring på:

- Jeg har anmærkningsfri rapport på, at sikkerheden på Aarhus letbane er i orden. Det andet er min operatør Keolis, hvor vi i foråret  bliver opmærksomme på, at de har nogle problemer. Her beder vi dem om at stramme op og giver dem et alvorligt varsel for seks uger siden, siger Claus Rehfeld Moshøj til TV2 ØSTJYLLAND.

Det har de ifølge Letbane-direktøren ikke formået at rette op på.

Operatør har ingen kommentar

Dermed er den store åbningsdag i morgen aflyst.

- Jeg skal lige hjem og sunde mig. I morgen prøver vi at finde ud af, hvad vi nu gør, siger Claus Rehfeld Moshøj.

05:22

VIDEO: Her kan du se hele interviewet med letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj.

Luk video

Det er virksomheden Keolis, der står for driften af letbanen. Her til aften fik TV2 ØSTJYLLAND fat på HR- og kommunikationschef for Keolis, Kasper Carstensen.

- Vi har ingen kommentarer og henviser til Aarhus Letbane, siger han.

AARHUS LETBANE

Første strækning af Letbanen i Aarhus, der skulle indvies lørdag, går fra banegården til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Første strækning har 12 stop.

Letbanen skal senere føres videre til Lystrup, ligesom nærbanerne til Odder og Grenaa skal kobles på.

Letbanen i Aarhus har et budget på 3,5 milliarder kroner og er finansieret af kommune, stat og region.

Op mod 90 chauffører skal betjene letbanetogene, der får deres eget spor i det aarhusianske bybillede.

Letbanen kører på elektricitet og kører i bymæssig bebyggelse op til 50 kilometer i timen.

På strækningen til Odder og Grenaa kører letbanen henholdsvis 75 kilometer og 100 kilometer i timen.

Letbanen får i alt 49 stationer, når den er færdig.

Kilde: Aarhus Letbane I/S