Trafikkaos i Lisbjerg: Op til en times ekstra rejsetid

00:42

1 af 2

Arbejdet med letbanen påvirker trafikken nord for Aarhus, og der er ingen udsigt til bedring lige foreløbig

Letbanens spor bliver i denne tid lagt i Aarhus, og lige nu er det ved Lisbjerg nord for byen. Her har det i modsætning til tidligere været nødvendigt at spærre et spor af og etablere lysregulering. Det påvirker i den grad trafikken.

De seneste dage har meldingerne gået på op til en times længere rejsetid på Randersvej mellem Trige og Skejby.

- Lisbjerg er en stor udfordring, for her er vi simpelthen nødt til at spærre en vejbane for at lægge sporene. Derfor bliver Randersvej, som i forvejen især i myldretiden er meget trafikeret, endnu mere befærdet, siger anlægschef hos Aarhus Letbane, Jørgen Hansen, til tv2oj.dk.

Nu skal der lægges skinner ved Lisbjerg

Ifølge ham tyder meget på, at bilisterne endnu ikke er bevidste om arbejdet, og derfor kører mange fra ved kø på motorvejen for at så at komme ud til mere trafik på Randersvej.

- Mange bilister, der kommer nordfra ind mod Aarhus, vurderer på, om det kan betale sig at køre fra og tage landevejen ind. Men lige i øjeblikket er det altså ikke en god idé, slår anlægschefen fast.

Ingen gode alternativer

For at komme trafikkaosset til livs har letbanens folk tænkt i alternative ruter til bilisterne eller andre løsninger, men intet virker umiddelbart holdbart.

- Vi er jo især ærgerlige på de lokale i områdets vegne. Det eneste alternativ, der reelt er for dem, er jo at køre ud på motorvejen, og her ved vi af erfaring, at der er trafikken mindst lige så slem i myldretiden, fortæller Jørgen Hansen.

Letbane: Et år uden alvorlige ulykker

Og der er ingen udsigt til bedring på strækningen lige foreløbig.

- Når vi desværre bliver nødt til at genere trafikken omkring Lisbjerg et godt stykke tid endnu, skyldes det, at etablering af letbaneskinner på tværs af Randersvej blot er én af flere opgaver i området. Derudover skal hældningen af Randersvej justeres, så vejtrafikken fortsat kan krydse letbanesporene sikkert og komfortabelt uden behov for at reducere den eksisterende hastighedsgrænse på 60 km/t.

- Hertil kommer yderligere opgaver i forbindelse med anlæg af den nye Lisbjerg Bygade i området, herunder svingbaner mod både den nye Bygade og bydelen Nye. Det arbejde som vi indledte 27. maj, er altså et større projekt med flere delopgaver, som vi udfører i tæt samarbejde med Aarhus Kommune, siger Jørgen Hansen.

Du kan se klip fra den tætte trafik ved Lisbjerg øverst på siden.