Trafikkampagne scorer pris

Kåret til årets bedste lokale kampagne

Skanderborg Kommunes trafikkampagne "De ualmindelige" scorer prisen som årets bedste lokale kampagne.

Gennem trafikkampagnen har Skanderborg Kommune sat fokus på problemet med den tætte og ofte kaotiske og farlige trafik omkring skolerne i morgentimerne, og det er lykkedes at reducere morgentrafikken omkring de involverede skoler.

- Mange forældre er utrygge ved at lade deres børn cykle til skole på grund af trafikken. Derfor afleverer de børnene i bil med det resultat, at trafikken forværres yderligere, så endnu flere vælger at køre deres børn i skole, fortæller Lone Krogsgaard fra kommunens vej-og trafikafdeling.

Gennem plakater, tatoveringer, stickers og brætspil er både børn og deres forældre blevet involveret i problemet. Og som en central del af kampagnen blev vejene omkring tre af kommunens store skoler lukket i en hel uge.

- Ikke for at genere hverken børn eller forældre, men for at kortslutte den negative spiral og give familierne mulighed for at prøve noget nyt. Resultatet har været forbløffende, siger Lone Krogsgaard.  

Du kan se hjemmesiden for kampagnen her.