Tosprogede elever taber karakterræset i gymnasiet
Tosprogede elever i gymnasiet får i gennemsnit karakterer, der ligger klart under de etnisk danske elevers
Gymnasieelevers etniske baggrund slår markant ud, når der skal gives karakter ved eksamensbordet.
Mens etnisk danske elever på gymnasiale uddannelser i perioden 2013-2015 i gennemsnit fik en karakter på 7,0, var tallet 5,8 for elever af udenlandsk herkomst.
Det viser tal fra Undervisningsministeriet ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.
Læs også
Den seneste uge har der været fokus på netop gymnasieelevers baggrund, efter at Langkaer Gymnasium ved Aarhus er begyndt at opdele eleverne i klasser efter etnicitet.
Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, kalder forskellen på 1,2 karakterpoint for markant og nedslående.
På trods af millioninvesteringer i blandt andet sprogstimulering af de mindste børn er der gået noget galt i børnehaverne og skolerne, konstaterer han.
- Vi kan helt ned i daginstitutionerne spore, at disse børn halter efter deres jævnaldrende, og det gab har man desværre aldrig fået lukket i folkeskolen og ungdomsuddannelserne, siger han til avisen.
Læs også
Professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, står for den danske del af de såkaldte Pisa-undersøgelser. De viser, at de tosprogede børn sakker bagud i folkeskolen.
- Man skulle tro, at det kunne lykkes at rette op på de ting, når børnene ofte er født i Danmark, har gået i dansk børnehave og skole og er blevet erklæret egnet til gymnasiet, siger Niels Egelund.
- Det gør det også for nogle, ikke mindst pigerne, men som en gennemsnits-betragtning ser det ikke kønt ud.
Han foreslår, at de tosprogede elever spredes på flere folkeskoler og gymnasier, så de etnisk danske klassekammerater kan trække dem op.