Tilskuere svigter: Randers tager nye metoder i brug

Reality-tv rykker ind i omklædningsrummet i kampen om kronjydernes opmærksomhed

01:47

Enhver købstad med respekt for sig selv vil gerne have et hold i landets bedste fodboldrække.

Og de fleste kommuner investerer da også millioner af kroner i stadions og andre faciliteter, mens mange virksomheder poster penge i sponsorater i de lokale klubber.

Det er vigtigt for byernes image, lyder det.

Læs også Horsens besejrer AGF i Superliga-premieren

Trods de massive investeringer bliver der længere og længere mellem tilskuerne på de danske superligastadions.

I sæsonen 2008/2009 toppede tilskuerinteressen med 8.645 tilskuere i gennemsnit per kamp. Sidste sæson var der kun gennemsnitligt 6.002 tilskuere på plads på de danske fodboldstadions. 

Færre køber billet

Randers er en af de byer, hvor interessen for det lokale fodboldflagskib er stort - men hvor færre og færre køber billet til det lokale stadion.

Tilskuer-interessen for den danske Superliga er støt faldende.

Den lokale superligaklub, Randers FC, mistede sidste år 16,8 procent af publikummet til sine hjemmekampe i forhold til året før.

Ifølge klubbens presse- og kommunikationsansvarlige, Kristian Fredslund Andersen, er dansk fodbold i hård konkurrence med mange andre tilbud:

Læs også Randers-træner: Nu er jeg lidt glad for at vi fik modgang

- Alle mennesker har i dag så mange andre muligheder. De kan kigge i deres smartphones eller deres tablets hele tiden. Dér bliver de bombarderet med ting og sager, der tager deres opmærksomhed, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Vil give fans et indblik

Randers FC har tidligere forsøgt at få flere folk på stadion ved at sætte priserne ned på billetter og sæsonkort. Det har dog ikke hjulpet ret meget.

Randers FC mistede sidste år 16,8 procent af publikummet til sine hjemmekampe. Jesper Sørensen er dog en af de fans, der trofast møder op på alle tider af året.

Derfor er Randers FC's taktik nu via digitale tilbud at skabe et stærkere bånd mellem klubben og dens fans.

Det skal give folk et billede af, hvordan det rent faktisk er i en fodboldklub. Både de store ting og de mindre og lidt mere personlige ting.

Kristian Fredslund Andersen, Randers FC

I den nye sæson inviterer Randers FC fx et tv-indhold fra Eurosport ind i omklædningsrum, kontorer og private hjem i forsøget på at vinde kampen om opmærksomheden.

- De er med inde i omklædningsrummet, og de er med hjemme at snakke med spillerne. De er med, når en potentiel ny signing skal forhandles eller diskuteres, siger presse- og kommunikationsansvarlig Kristian Fredslund Andersen.

01:47

VIDEO: Kristian Fredslund Andersen fra Randers FC vil gerne have flere tilskuere på stadion. Se et interview med ham her.

Luk video

- Det skal give folk et billede af, hvordan det rent faktisk er i en fodboldklub. Både de store ting og de mindre og lidt mere personlige ting.

I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Randers FCs tilskuere-udfordringer - og klubbens ambitioner om at løse dem.