Teaterstykke storsælger
Breivik-teaterstykke: Billetter revet væk
Folk ønsker en distance til Breivik, lyder det.
Trods stor kritik af teaterstykket om massemorderen Anders Behring Breivik har salene bestemt ikke stået tomme til forestillingen "Manifest 2083".
Torsdag opføres stykket for første gang i Aarhus på Teater Katapult, som allerede nu har solgt 75 procent af billetterne til de ni forestillinger i den jyske hovedstad, skriver Kristeligt Dagblad.
Fortsætter det sådan, kan forestillingen muligvis blive udsolgt, ligesom den har gjort både på Café Teatret i København, hvor den havde premiere i midten af oktober, og i Oslo, hvor den blev opført to dage.
Da teaterinstruktør Christian Lollike for første gang præsenterede projektet i januar, lød kritikken, at stykket behandlede et for alvorligt emne, og at det var for tidligt ude i forhold til ofrene.
Både Christian Lollike og stykkets eneste skuespiller, Olaf Højgaard, modtog hademails og hadeindlæg.
Men trods kritik og middelmådige anmeldelser er billetterne revet væk, og flere af spilledagene i januar, hvor stykket vender tilbage til Café Teatret, er også allerede udsolgt.
Samtidig har stykket ramt et bredere publikum end normalt, siger Christian Lollike, som selv mener, at succesen skyldes, at danskerne og nordmændene ser forestillingen som mere end bare teater:
- Jeg tror faktisk, de kommer af oprigtig interesse for at få muligheder og redskaber til at forstå, hvordan og hvorfor en mand som Breivik handler, som han gør, siger han.
Ifølge lektor og dr.phil. på Aarhus Universitet Hans Hauge er det dog vigtigt at huske på, at publikum til forestillingen ikke overværer fakta, men derimod en kunstnerisk skildring af Breivik og hans handlinger.
Dette er samtidig også en af årsagerne til den store interesse, siger han.
- Kunst er en måde at gøre det politiske til æstetik på. Det er en måde personligt at få skabt en distance til massakren og at tage det farlige ud af det, mens man i stedet dyrker det som noget interessant og spændende.
- Mange ved ikke, hvordan de skal forholde sig til massakren på Utøya, og her kan kunsten være en vej, siger han.
Lektor i litteraturhistorie ved Aarhus Universitet Tore Rye Andersen mener i stedet, at det er den massive mediedækning, der får publikum til at købe billet til Breivik-stykket.