Syv byer er stadig ikke klar til Letbanen

01:44

En sikkerhedsgodkendelse fra DSB lader vente på sig. Derfor kan kommunerne ikke komme i gang med at renovere stationerne

Hvis man bor i Syddjurs Kommune, er der lange udsigter til en tur med Letbanen.

Og udsigterne risikerer at blive længere end planlagt.

- Det virker som om, at der er nogle bureaukratiske filtre, som trænger til at blive renset, siger borgmester i Syddjurs Kommune, Claus Wistoft (V).

Stationen i Kolind skal efter planen tage imod Letbane-passagerer til oktober. Men arbejdet med at modernisere bygningerne er endnu ikke gået i gang på grund af komplikationer mellem DSB, Letbaneselskabet og kommunerne.

- Hele nøglepunktet er en sikkerhedsgodkendelse, som vi skal have fra DSB, for at vi må gå i gang, siger Claus Wistoft.

Renoveringen forsinkes

Hvis godkendelserne ikke snart kommer, bliver renoveringen af stationen forsinket.

- Det er noget, som der har været forhandlet med DSB om i flere år. Derfor er vi lidt uforstående overfor, at det ikke snart falder på plads, siger Claus Wistoft.

Borgere i Hornslet, Mørke, Torsager, ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa må væbne sig med tålmodighed på en tur med Letbanen. En manglende sikkerhedsgodkendelse gør, at renoveringen af de gamle stationer stadig ikke er gået i gang.

I alt drejer det sig om syv Letbane-stationer på Djursland. Hornslet, Mørke, Torsager, Ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa.

Selskabet bag Letbanen har heller ikke haft held med at komme igennem til DSB. I en mail på vegne af Aarhus Letbane skriver kommunikationschef, Jens Velling:

”Trods gentagne henvendelser til DSB er det desværre endnu ikke lykkedes at lave de nødvendige aftaler.”

Derfor ligger bolden i øjeblikket hos DSB. I en mail skriver DSB.

Kolind Stationsbygning er en af de syv stationer, hvor renoveringen stadig ikke er gået i gang. Kommunen og Letbanen mangler en sikekrhedsgodkendelse fra DSB.

”Vi har drøftelser i gang om en afhændelse af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. En overdragelse, som vi er forpligtet på at lade ske på markedsmæssige vilkår.”

Ude i kommunerne kan man gå i gang med arbejdet, hvornår det skal være.

- Vi vil rigtig gerne i gang. Vi står i startklodserne til at istandsætte stationerne, siger Claus Wistoft.

Men tiden er ved at være knap, hvis togene skal trille ind på perronerne til oktober.

I tv-indslaget øverst i artiklen kan du se mere om de syv stationer, der risikerer at blive ramt af letbane-forsinkelser.