Sunfly.dk benægter svindel: Det er bare et PR-stunt
Sunfly benægter at ville fuppe folk på deres hjemmeside. De vil selv købe rejserne, de har udlovet i konkurrencerne, når der er udtrukket vindere, lyder forklaringen.
Mandag gik Aarhus Charter ud og fortalte, at deres logo og navn var blevet misbrugt i forbindelse med konkurrencer på hjemmesiden sunfly.dk. Konkurrencerne fungerer sådan, at man skal købe lodder for at kunne deltage i konkurrencerne.
Tirsdag melder sunfly.dk, at der intet hold er i anklagerne om misbrug. Ifølge Mathias Jensen fra sunfly.dk har man benyttet sig af såkaldte affiliate links til Aarhus Charters rejser, og derfor mener sunfly.dk, at der derigennem har været tale om en misforståelse.
Affiliate links er populære blandt især mode- og boligbloggere, hvor bloggerne ved at henvise til en hjemmeside kan få en vis procentdel af handlen, hvis læseren køber noget på linket. Et affiliate link kan blandt andet være et banner, som firmaer eller privatpersoner kan lægge på en hjemmeside, og på den måde lede folk videre til en hjemmeside.
Læs også
Aarhus Charter bruger affiliate-links
Henrik G. Jensen hos Aarhus Charter bekræfter, at de samarbejder med et eksternt firma, der blandt andet arbejder med affiliate links. Men den måde, som sunfly.dk har brugt Aarhus Charters navn og logo på, stemmer ikke overens med de retningslinjer, der er, hvis man skal anvende et affiliate-link.
- Publishers må ikke anvende Århus Charters brand i forbindelse med annoncering eller søgeordsoptimering på søgemaskiner, står der blandt andet i retningslinjerne.
Med andre ord, så har sunfly.dk ikke ret til at udlodde rejserne, og skrive de har et samarbejde ved at henvise til et affiliate-program.
- Man har lavet konkurrencer, der er gældende uden at kontakte den underleverandør, der skal levere rejsen og uden at sikre sig, at rejsen findes, og ikke er blevet udsolgt i mellemtiden. I Århus Charter deltager vi af principielle årsager aldrig i konkurrencer, som er købsbetingede, hvilket pågældende side er, da det foregår som et lotteri, siger Henrik G. Jensen.
Sunfly betaler selv rejserne
Hos sunfly.dk fortæller de, at de selv vil købe rejserne, der udloves i konkurrencerne på siden. Men på nuværende tidspunkt har de ikke købt rejserne, der figurerer på hjemmesiden. Angiveligt fordi sunfly.dk er et helt nyt koncept, og man derfor ikke har kapital til at købe rejserne på forhånd.
- Vi betaler selv for rejserne. Når en bruger vinder en konkurrence, så går vi selv ind og betaler. Når vi skal finde en vinder, så live-streamer vi på Facebook Vi har ikke intentioner om at fuppe nogen, fortæller Mathias Jensen.
Hvad gør I, hvis den rejse I har i konkurrencen er udsolgt?
- Vi har forbeholdt os i vores betingelser, at vi har ret til at ændre afrejsetidspunktet. Så tager vi fat i dem, der har vundet og finder ud af noget, siger Mathias Jensen.
Hvorfor skulle Aarhus Charter gå ud offentligt og benægte et samarbejde med jer?
- Det er et ret godt PR stunt. Der floreret meget fup på nettet. De vil udnytte en lille misforståelse, lyder forklaringen fra Mathias Jensen.
Men denne påstand afviser Aarhus Charter.
- Det er intet PR stunt fra vores side. Vi er reelt trætte af sagen, og ønsker blot, at vores navn og brand ikke misbruges. Vi har i firmaets 28-årige historie aldrig oplevet, der laves konkurrencer eller vores rejser udbydes, uden vores viden eller forudindgået kontakt, siger Henrik G. Jensen.
Læs også
Pludselig velgørenhed
Siden sagen kom frem mandag, er der sket ting og sager med siden sunfly.dk. Man har blandt andet ændret i beskrivelserne på konkurrencerne, ændret udløbstidpunktet for konkurrencerne, skiftet kontakt-adresse og ikke mindst tilføjet, at overskuddet ved forretningen går til velgørende formål.
- Vores udvikler har haft utrolig travlt. Der er masser af ting, der ikke er lavet. Der er ting, der skal justeres, siger Mathias Jensen.
Tirsdag eftermiddag var der blevet tilføjet, at sunfly.dk støtter Kræftens Bekæmpelse og Danske Julemærkehjem. Men tirsdag eftermiddag forklarede Mathias Jensen, at de ikke har fået lov til at samarbejde med Kræftens Bekæmpelse alligevel.
- Vi har lige snakket med dem i dag, og vi bliver nødt til at fjerne det nu her. Så vi skifter det ud med Danske Hospitalsklovne. Der behøves man ikke at have en aftale med dem på forhånd, det passer bedre til vores koncept, lyder forklaringen fra Mathias Jensen.
Kort efter TV2 | ØSTJYLLANDs interview med Mathias Jensen, blev Kræftens Bekæmpelses logo udskiftet. Senere på aften blev logoerne skiftet ud med en spørgsmålsboks. Her spørger sunfly.dk, hvem konkurrencedeltagerne har lyst til at støtte.