Stormen Ingolf sparede togpassagerer for efterårs-forsinkelser

Normalt generer løvfald på strækningen mellem Aarhus og Fredericia. Men hårdt blæsevejr har hjulpet

I det snart forgange efterår er der færre tog end normalt, der er blevet forsinket som følge af blade på skinnerne. Foto: Henning Bagger - Scanpix

Selv om Ingolf medførte en række stormskader og oversvømmelser landet over, så var der også positive aspekter ved efterårsstormen, der ramte Danmark i slutningen af oktober.

Læs også Blade på skinnerne giver forsinkelser

Det fortæller Banedanmark, der har opgjort antallet af tog, der blev forsinket som følge af blade på skinnerne.

Det er således usædvanligt lavt i år, faktisk det laveste siden 2006 med i alt 1422 forsinkelser på mere end fem minutter på grund af løvfald.

Løvfaldsperioden varer normalt fra begyndelsen af oktober og seks-syv uger frem. Foto: Kim Haugaard - Scanpix

- Hårdt blæsevejr giver en kort løvfaldsperiode, og i år fik vi god hjælp af stormen Ingolf, der kom på det helt rigtige tidspunkt, hvor bladene var ved at løsne sig på træerne, siger Jens Jørgen Hansen, der er trafikchef i Banedanmark. 

Markant færre forsinkelser

I Jylland er det særligt strækningen fra Aarhus til Fredericia og fra Fredericia til Esbjerg, der normalt er hårdest ramt. Her har antallet af forsinkelser dog været markant lavere end sidste år.

 I år fik vi god hjælp af stormen Ingolf, der kom på det helt rigtige tidspunkt.

Jens Jørgen Hansen, trafikchef

Løvfaldsperioden varer normalt fra begyndelsen af oktober og seks-syv uger frem.

Banedanmark bekæmper løvfald med at indsætte særlige troljer, der er monteret med vandtanke og dyser. De spuler skinnerne rene med varmt vand under højt tryk.

Læs også Løvfald kan forsinke toget

Bladene driller togtrafikken, fordi de gør skinnerne glatte og vanskeliggør acceleration og bremsning.

Derfor har mange tog også monteret kasser med sand fortil, hvorfra der drysser sand ned på skinnerne, som gør det lettere for hjulene at få fat i underlaget.